Forum technique.pl Strona Główna technique.pl
Forum poświęcone technice rządzonej przez inżynierów :)
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Pytanie dotyczące budowy kotła.
Idź do strony 1, 2, 3, 4  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum technique.pl Strona Główna -> Budowa i eksploatacja (MP/SE)
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Donkihot



Dołączył: 21 Kwi 2015
Posty: 20

PostWysłany: Wto Paź 27, 2015 4:55 pm    Temat postu: Pytanie dotyczące budowy kotła. Odpowiedz z cytatem

Witam, szanowni koledzy proszę mnie oświecić, jak to jest z osadzaniem-montowaniem płomieniówek w ścianach sitowych?
A konkretnie pytam czy muszą być (nie wiem jak to nazwać) spęczniane takim specjalnym przyrządem, czy mogą być spawane?
Obejrzałem wiele filmików na you tube na których właśnie były zaprasowywane. Domyślam się że ten sposób spajania jak też nitowanie płaszczy, powstał w czasach kiedy jeszcze nie było technologii spawania. Chyba że ma to się jakoś do konstrukcji (jakieś naprężenia czy coś takiego)
Dla mnie najistotniejsze w tym pytaniu jest: czy gdybym chciał zbudować kocioł powiedzmy o średnicy 600mm i długości 2000mm (wykorzystując do tego gotową rurę o ściance 20-25mm) to czy mógłbym przyspawać w technice MIG lub TIG płomieniówki i płomienice?
Pomińmy na razie aspekty prawne, pytam od strony technologicznej.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
szdowk



Dołączył: 01 Kwi 2006
Posty: 204
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Sro Paź 28, 2015 3:48 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Hello

IMHO współcześnie można spawać. Wydaje się, że zaprasowywanie ma nadal o tyle sens, że płomieniówki są częścią zamienną - potrafią się przepalać. Zapewne niewiarygodnie łatwiej wymienić płomieniówkę zaprasowaną niż zaspawaną. Także (szczególnie?) w warunkach polowych.

_________________
Szymon D.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
Donkihot



Dołączył: 21 Kwi 2015
Posty: 20

PostWysłany: Sro Paź 28, 2015 5:03 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Wielkie dzięki za odpowiedź, na pewno łatwiej je wymienić ale trzeba nabyć odpowiedni przyrząd (nawet nie wiem gdzie?) a ja urodziłem i wychowałem się w domu spawacza i nie chwaląc się potrafię spawać w prawie wszystkich technikach od 14-ego roku życia. Po mimo tego że zawsze były prasowane i nitowane (nawet do dnia dzisiejszego) jakoś nie wierzę w zaprasowywanie. Wiem że to niedorzeczne, ale spaw to spaw.
Jeszcze raz dziękuję i pozdrawiam.
Sebastian.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Pastor



Dołączył: 03 Sie 2007
Posty: 111
Skąd: Ś-ca

PostWysłany: Pią Paź 30, 2015 2:23 pm    Temat postu: Re: Pytanie dotyczące budowy kotła. Odpowiedz z cytatem

Współcześni producenci spawają zarówno płomieniówki jak i płomienice. W każdym razie na pewno LOOS - w zeszłym wieku byłem w ich fabrykach w Bischofshofen i Gunsenhausen i na własne uszy widziałem Very Happy

Można wiedzieć po co Ci taki wielki kocioł? Jakie urządzenie planujesz napędzać tym silnikiem?

Pozdrowiska
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Donkihot



Dołączył: 21 Kwi 2015
Posty: 20

PostWysłany: Nie Lis 01, 2015 8:36 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Cześć,
Pytasz po co mi taki wielki kocioł?
Nie dokładnie taki jak napisałem w pierwszym poście (to był tylko przykład)
Marzy mi się zbudowanie modelu w skali 1:2 -1:4 (jeszcze nie analizowałem na jak dużą się porwę) lokomobili Cegielskiego EM
Jestem pod wielkim wrażeniem tej maszyny po przeczytaniu tego artykułu:
http://retrotraktor.pl/readarticle.php?article_id=194
Najpierw ja sam, potem Pan prezes Retro Traktora (w moim imieniu) rozsyła zapytania o dokumentację techniczną. Jak dotąd bezskutecznie.
Żebym się nie rozpisywał tu można poczytać o naszej walce:
http://retrotraktor.pl/forum/viewthread.php?forum_id=35&thread_id=9698
Chciałbym dość wiernie odwzorować maszynę, lecz ściana na jaką trafiłem, doprowadza mnie do rozpaczy.
Tydzień temu przesłałem zapytanie do UDT o warunki dopuszczenia kotła.
Na razie bez odpowiedzi.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Pastor



Dołączył: 03 Sie 2007
Posty: 111
Skąd: Ś-ca

PostWysłany: Pon Lis 02, 2015 1:33 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Szkoda że nie mogę wejść na retrotraktor z roboczego kompa..

Chodzi o tego Cegielskiego z 1919 r. z muzeum w Szreniawie? Piękne zamierzenie! Będę kibicował!
Bardzo ciekaw jestem odpowiedzi UDT..
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Donkihot



Dołączył: 21 Kwi 2015
Posty: 20

PostWysłany: Pon Lis 02, 2015 1:51 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Nie wiem jak się umieszcza cytaty ale zrobię to po staremu,
Pastor piszesz że " Szkoda że nie mogę wejść na retrotraktor z roboczego kompa.. "
Nic straconego, możesz poczytać w domu Wink
"Chodzi o tego Cegielskiego z 1919 r. z muzeum w Szreniawie?"
Dokładnie tak.
"Piękne zamierzenie! Będę kibicował!"
Kurde ja też będę sobie kibicował, jak dotrę do dokumentacji
Evil or Very Mad
Może ktoś się nade mną ulituje i udostępni skanów lub fotokopii, poniekąd piszę ten wątek (w tym miejscu) z nadzieją że ktoś to przeczyta i pomoże Sad
"Bardzo ciekaw jestem odpowiedzi UDT.."
Ja też Smile na pewno jak odpiszą to podzielę się odpowiedzią w tym wątku, na razie mogę zacytować treść zapytania:
"Witam, od pewnego czasu noszę się z zamiarem zbudowania repliki lokomobili parowej w skali 1:4
Chcę się dowiedzieć jak ma być wykonany kocioł parowy, a dokładnie jakie uprawnienia musi mieć spawacz, z jakich gatunków stali mają być wykonane poszczególne elementy, czy będzie potrzebna jakaś dokumentacja techniczna, jaki osprzęt jest wymagany i jakim próbom musi być taki kocioł poddany?
Kocioł będzie wyposażony w płomieniówki i płomienice zaopatrzone w przegrzewacz pary.
Maksymalne robocze ciśnienie kotła to 13 atmosfer, a temperatura pary przegrzanej będzie w granicach 250-300˚C.
Kocioł będzie wykonany jednostkowo, tylko do budowy mojej zabawki.
No i najważniejsze pytanie, jaki może być całkowity koszt związany z odbiorem takiego kotła?
Maszyna o której myślę ma być wzorowana na lokomobili Cegielskiego EM tu jest artykuł o niej: http://retrotraktor.pl/readarticle.php?article_id=194
Z góry dziękuję za odpowiedź.
Sebastian Rawiński "
A co będzie dalej, to zobaczymy?
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
marsosno



Dołączył: 20 Paź 2015
Posty: 37
Skąd: okolice Koła

PostWysłany: Pon Lis 02, 2015 2:32 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Poczytaj na tym forum i na elektrodzie

gdzieś zamieszczałem linki

jest masa filmów i foto jak się robi bojlery i kalibruje i zakuwa płomieniówki...

oczywiście w j angielskim.

Ja na swoje doświadczenia robię spawany. na wzór tego http://www.mysidewheeler.com/boiler.htm

UDT jak pisali koledzy - podlega i koniec.

co do dokumentacji - pytałem w Cegielskim, pytałem w archiwach i nie ma ...

_________________
Pozdrawiam
Marek
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
marsosno



Dołączył: 20 Paź 2015
Posty: 37
Skąd: okolice Koła

PostWysłany: Pon Lis 02, 2015 2:49 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

https://www.youtube.com/watch?v=bAUQ_3h4nlo
https://www.youtube.com/watch?v=9WXHNBMLZZM
fajne Smile

http://stationroadsteam.com/new%20boilers/VB4/index.htm
http://stationroadsteam.com/locomotives.htm

przypomniałem sobie

W Szreniawie lokomobila miała remont kotła i przeszła dozór - robiła to firma w Polsce . Silnika nie zrobili na razie.
Natomiast jest lokomobila ta zielona tylko zasila młockarnie - na to dostali z dozoru zezwolenie na użytkowanie samego silnika na 2 bary.
Pytałem się pracownika muzeum. Dlatego pokazy młockarni są na sprężarce.

Remont był w firmie INTERLOK
http://www.muzeum-szreniawa.pl/imuzeum/web/app.php/vortal/lokomobile_parowe.html

http://www.interlok.info/Dampfkesselbau.htm

_________________
Pozdrawiam
Marek


Ostatnio zmieniony przez marsosno dnia Pon Lis 02, 2015 3:16 pm, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
marsosno



Dołączył: 20 Paź 2015
Posty: 37
Skąd: okolice Koła

PostWysłany: Pon Lis 02, 2015 3:02 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Jeszcze to
https://www.youtube.com/watch?v=g8LrAsL4oH0

i to
https://www.youtube.com/watch?v=RH6GA4MzWh8

_________________
Pozdrawiam
Marek
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Donkihot



Dołączył: 21 Kwi 2015
Posty: 20

PostWysłany: Pon Lis 02, 2015 8:55 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

marsosno napisał:
http://www.mysidewheeler.com/boiler.htm ...

Świetny artykuł, ja myślałem o czymś podobnym, ale teraz zastanawiam się nad zakuciem, bo jak płomieniówki się przepalą to cały kocioł do wyrzucenia. Niestety spaw jest tak twardy że już go nie rozwiercisz, a jeśli nawet to pochłonie to tyle narzędzi skrawających i czasu że taniej by było wykonać nową ścianę sitową (czyli praktycznie cały kocioł)
marsosno napisał:
co do dokumentacji - pytałem w Cegielskim, pytałem w archiwach i nie ma ...

Wiem też pytaliśmy, okazało się że jeżeli takowe przetrwały czasy wojny, to oni oddali je do jakiegoś muzeum chyba w Poznaniu (ale pewności nie mam bo resztę korespondencji rozsyłał w moim imieniu pan Prezes Retro Traktora) ale od 3mc. niedostał żadnej odpowiedzi.
marsosno napisał:
UDT jak pisali koledzy - podlega i koniec. ...

Nie tak do końca, jest jedno obejście. Ale nie będę o tym opowiadał na forum publicznie, a sobie tę ewentualność zostawię jako "ostatnią deskę ratunku.
marsosno napisał:
Remont był w firmie INTERLOK ...

Wiem, z Interloku dostałem odpowiedź, Szreniawa też odpowiedziała (nawet przesłali dokumentyz odbioru UDT)
marsosno napisał:

W Szreniawie lokomobila miała remont kotła i przeszła dozór - robiła to firma w Polsce . Silnika nie zrobili na razie. ...

Silnik też był zrobiony (tu jest materiał z Iterloku http://www.interlok.info/CegielskiLokomobile.htm) na pokazach chodzi pod parą. (widać to na filmiku z Interloku)
Sami nie wiedzą co mają.
Chyba nie czytałeś mojego tematu na Retro Traktorze?
marsosno napisał:
Natomiast jest lokomobila ta zielona tylko zasila młockarnie - na to dostali z dozoru zezwolenie na użytkowanie samego silnika na 2 bary.
Pytałem się pracownika muzeum. Dlatego pokazy młockarni są na sprężarce. ...

A to ciekawe! po co im pozwolenie z UDT???
Przecież silnik nie podlega dozorowi, chyba że pompują powietrzem kocioł? ale to by było bez sensu.
Tak czy inaczej,
PROSZĘ WSZYSTKICH DOBRYCH LUDZI O POMOC W ZDOBYCIU DOKUMENTACJI DO LOKOMOBILI CEGIELSKIEGO EM LUB BLIŹNIACZEGO WALCA PAROWEGO
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
marsosno



Dołączył: 20 Paź 2015
Posty: 37
Skąd: okolice Koła

PostWysłany: Pon Lis 02, 2015 11:00 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Pytałem się w Pracowników w muzeum o silnik a oni odpowiedzieli , że silnik czeka remont - Niemcy mogą zrobić ale zamiast odlewu żeliwnego stalowy korpus ...

Widziałem jak pracuje pod parą - fajne uczucie słyszeć pracę silnika i mechanizmów napędowych.

Interlok ma dokumentację odbudowy kotła - tak gdzieś było napisane.

Też chciałem zrobić lokomobile jak Anglicy w skali 4 lub 6"
ale na razie zostanę na pionowym kotle i silniku zasilającym prądnice i może coś jeszcze.

Z Anglii mogę ściągnąć kocioł z CE, kupić odlewy itd - no ok 30 tys zł za taką atrakcję a to jeszcze trzeba obrobić i poskładać

pytałem z bibliotece i archiwum - jedyna odpowiedź to mam sobie poszukać w spisie elektronicznym. Coś tam znalazłem nawet zeskanowane ale to niewiele. Jedynie szukać ręcznie ale gdzie...

Artykułu nie czytałem.

Odnośnie zakucia też jest filmik jak to robią.
Obrobione otwory, obrobione rurki, wygniatakiem stożkowym rozwalcowuje rurkę i na koniec zakuwa.

Tylko w pionowym kotle ok, ale przy poziomym przez tą małą rewizor-kę to marne szanse.

można tu kupić gotowego do składania
http://www.steamtractionworld.com/lykamobile.htm

_________________
Pozdrawiam
Marek
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
marsosno



Dołączył: 20 Paź 2015
Posty: 37
Skąd: okolice Koła

PostWysłany: Pon Lis 02, 2015 11:25 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

W końcu zlazłem filmik jak zakuwają
najpierw
https://www.youtube.com/watch?v=RH6GA4MzWh8
a potem
https://www.youtube.com/watch?v=d8QOdmq6M0I

a tu ??? nie rozumiem do końca
https://www.youtube.com/watch?v=wfJ6xpObLhA

można kupić sobie taką maszynkę
https://www.youtube.com/watch?v=QtKQAQQqNfA

ale ja zastosowałem rurki o ściance 5 mm wspawane więc na wieki Smile

_________________
Pozdrawiam
Marek
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
marsosno



Dołączył: 20 Paź 2015
Posty: 37
Skąd: okolice Koła

PostWysłany: Pon Lis 02, 2015 11:35 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Odnośnie odpowiedzi z UDT

dostaniesz wykładnie prawa TAKĄ SZEROKĄ i masz sam wybrać pod jaki paragraf podlega twój kociołek.

Pytałem w kilku firmach - zrobią badania kociołka na wylot jakie tylko chcę tylko nie ma osoby, która opisze co potrzebne jest do UDT.


Na razie ja nie znalazłem Sad

Jeśli masz namiary na Interlok (mi nie odpowiedzieli) to niech opiszą procedurę. Oni mają kogoś z UDT i też niemiecki odpowiednik.
Jak czytałem lokomotywy odbiera Niemiec ale na Polskę chyba UDT

No i musisz mieć uprawnienia palacza czy jakoś tak.
Żony dziadek jeździł na parowozach więc w razie czego operatora mam Smile

_________________
Pozdrawiam
Marek
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
marsosno



Dołączył: 20 Paź 2015
Posty: 37
Skąd: okolice Koła

PostWysłany: Pon Lis 02, 2015 11:46 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Trochę trudno mi odpisywać na kolejne zagadnienia bo się pogubiłem Embarassed

co do spawania tu masz częściowo pospawany mój kociołek półautomatem



2.jpg
 Opis:
 Rozmiar pliku:  273.83 KB
 Obejrzano:  532 Raz(y)

2.jpg



_________________
Pozdrawiam
Marek
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum technique.pl Strona Główna -> Budowa i eksploatacja (MP/SE) Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony 1, 2, 3, 4  Następny
Strona 1 z 4

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Na tym forum nie możesz dołączać plików
Możesz pobierać pliki z tego forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group