Forum technique.pl Strona Główna technique.pl
Forum poświęcone technice rządzonej przez inżynierów :)
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

pasowanie tłoka do cylindra a rozszeżalność cieplna metali

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum technique.pl Strona Główna -> Budowa i eksploatacja (MP/SE)
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Piotr_O



Dołączył: 16 Mar 2008
Posty: 48
Skąd: k-ce

PostWysłany: Nie Maj 15, 2011 1:20 pm    Temat postu: pasowanie tłoka do cylindra a rozszeżalność cieplna metali Odpowiedz z cytatem

Zrodziło sie pytanie w mojej głowie odnośnie rozszerzalności cieplnej metali do pasowania tłoka do cylindra. Czy macie moze jakieś materiały na ten temat ? jak to jest w duzych silnikach?

Pozdrawiam

_________________
Nie ma rzeczy niemożliwych, są tylko rzeczy wysoce nieprawdopodobne Smile
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Numer GG Tlen
urbind



Dołączył: 12 Mar 2015
Posty: 4

PostWysłany: Nie Mar 15, 2015 10:02 am    Temat postu: rozszerzalność Odpowiedz z cytatem

Odpowiedź dla przyszłych przeglądających ten temat. W tak niskiej temperaturze cylinder ogrzewany przez parę wodną zbytnio się nie rozszerzy , piszę jak jest w praktyce . Wystarczy zastosować jako uszczelnienie tłoka gumowy o-ring , lub teflonowe pierścienie . Jeżeli chodzi o oring , to dobrze , żeby było smarowanie. Pozdrawiam.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
szdowk



Dołączył: 01 Kwi 2006
Posty: 204
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Pon Mar 16, 2015 2:44 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Potwierdzam, że zwykle w temperaturach w których pracują modele maszyn parowych (Czyli do 100st.C) nie powinno być problemów. Można sobie jednak wyobrazić sytuację, w której ktoś dopasuje tłok z taką dokładnością do cylindra, że przy ujemnej różnicy rozszerzalności cieplnej cylindra i tłoka (np. cylinder z mosiądzu i tłok z aluminium) maszyna będzie się jednak przycierać... Jednak taką sytuację raczej bym uznał za hipotetyczną. Tak jak napisał kolega, w modelach lepiej zrobić luźniejsze pasowanie z oringiem lub innymi uszczelnieniami.

Nie wiem jakie były pasowania w dużych maszynach parowych, ale biorąc pod uwagę, że ich tłoki były wyposażane w pierścienie, to pasowania pewno były względnie luźne.
Co do samego zjawiska, to jest opisane w wikipedii (łącznie z podstawową tabelą współczynników rozszerzalności cieplnej), poradniku mechanika itp.

_________________
Szymon D.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum technique.pl Strona Główna -> Budowa i eksploatacja (MP/SE) Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Na tym forum nie możesz dołączać plików
Możesz pobierać pliki z tego forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group