Forum technique.pl Strona Główna technique.pl
Forum poświęcone technice rządzonej przez inżynierów :)
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Moja pierwsza maszyna parowa.
Idź do strony 1, 2  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum technique.pl Strona Główna -> Budowa i eksploatacja (MP/SE)
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
witek



Dołączył: 08 Sty 2007
Posty: 71
Skąd: Opole

PostWysłany: Wto Sty 09, 2007 11:02 am    Temat postu: Moja pierwsza maszyna parowa. Odpowiedz z cytatem

Oto moja konstrukcja.
Silnik zbudowany na podstawie własnego projektu (otworki rozrządcze i ramię korby wyznaczone wykreślnie).
Cały model powstał praktycznie z odpadów.
Tokarz wykonał wał, koło zamachowe, tłok i cylinder.
Kocioł powstał z miedzianej tuby na pipety pomiarowe, jedno denko jest fabrycznie zaprasowane na korpusie, drugie należało wyklepać z blachy miedzianej. Kocioł jest oblutowany od wewnątrz na wszystkich szwach, po zainstalowaniu osprzetu kotła i oblutowaniu od wewnątrz, przylutowałem drugie denko.
Zawór bezpieczeństwa to zawór iglicowy z gaźnika z Żuka.
Rurki miedziane to przewody hamulcowe.
Podpory wału napędowego wykonałem z blachy o grubości 4mm, kształt wypiłowałem piłką włosowa.
Wał jest łożyskowany miniaturowymi łożyskami kulkowymi.
Cylinder jest wytoczony wewnątrz z sześciokąta mosiężnego, na zewnątrz opiłowany ręcznie do pożądanego kształtu.
Tłok posiada dwa rowki olejowe i był docierany do cylindra najdrobniejszą pastą do docierania zaworów.
Silniczek posiada bardzo małe opory ruchu, niestety nie wiem na jakim ciśnieniu działa bo nie mam manometru o tak małym zakresie, szacunkowo wystarczy ciśnienie poniżej 0,1MPa.
Poprawienia wymaga wykorbienie, z racji dużej główki korbowodu występuje niewywaga i duże drgania, konieczna jest przeciwwaga na wykorbieniu.



DSCF0033.JPG
 Opis:
 Rozmiar pliku:  120.88 KB
 Obejrzano:  2480 Raz(y)

DSCF0033.JPG



DSCF0032.JPG
 Opis:
 Rozmiar pliku:  122.29 KB
 Obejrzano:  2483 Raz(y)

DSCF0032.JPG


Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora Numer GG
szdowk



Dołączył: 01 Kwi 2006
Posty: 204
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Wto Sty 09, 2007 11:38 pm    Temat postu: Re: Moja pierwsza maszyna parowa. Odpowiedz z cytatem

Hello

witek napisał:
Oto moja konstrukcja.


Gratuluję. Wygląda naprawdę bardzo elegancko.

witek napisał:
Cylinder jest wytoczony wewnątrz z sześciokąta mosiężnego, na zewnątrz opiłowany ręcznie do pożądanego kształtu.


A tu pogratuluję cierpliwości Smile

witek napisał:
Tłok posiada dwa rowki olejowe i był docierany do cylindra najdrobniejszą pastą do docierania zaworów.


To miłe - acz w praktyce niekoniecznie potrzebne - tzn. Maszyna parowa sama przez się potrafi pracować przy względnie dużych nieszczelnościach. Niby czym dokładniej wykończone tym lepiej, ale dopiero przy którymś kolejnym zestawie można się zorientować jak bardzo warto to "dopieszczać", aby nie zainwestować zbyt dużej ilości czasu uzyskując równorzędny rezultat...

witek napisał:
ciśnieniu działa bo nie mam manometru o tak małym zakresie, szacunkowo wystarczy ciśnienie poniżej 0,1MPa.


Doradzę użycie pompki samochodowej z manometrem, aczkolwiek, przy tak małych ciśnieniach jego wskazania mogą być obarczone dużym błędem.

witek napisał:
Poprawienia wymaga wykorbienie, z racji dużej główki korbowodu występuje niewywaga i duże drgania, konieczna jest przeciwwaga na wykorbieniu.


Confused Z tym problemem też się zmagamy. Dopiero musimy dopracować kwestę zbyt dużych drgań podczas pracy małych, a względnie "szybko obrotowych" silniczków.

Natomiast napiętnuje Rolling Eyes brak otworów "kominowych".

Apropos: Jak wygląda palinik?
Czy ściany boczne paleniska są nitowane?

_________________
Szymon D.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
witek



Dołączył: 08 Sty 2007
Posty: 71
Skąd: Opole

PostWysłany: Nie Sty 14, 2007 11:00 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Otwór kominowy jest w tylnej części paleniska, niewidoczny na zdjęciach.
Pierwotnie w planie był komin lecz go nie wykonałem, w sumie nic straconego. Ten model i tak musi jeszcze przejść drobne przeróbki.
Scianki paleniska są nitowane nitami miedzianymi.
Ciekawostką jest fakt że nity wykonałem z przewodu energetycznego, główki nitów rozklepywałem własnoręcznie wykonanym zagławiaczem.
Palnik jest prymitywny, jest to aluminiowa miseczka do której wlewa się spirytus. Bedzie z prawdziwego zdarzenia, z trzema knotami.

W planach mam budowę silnika parowego z rozrządem pary o pojemności kilku lub kilkunastu cm3.
Najpierw muszę kupić małą tokarkę i znaleźć cierpliwego i taniego odlewnika.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora Numer GG
witek



Dołączył: 08 Sty 2007
Posty: 71
Skąd: Opole

PostWysłany: Nie Lut 18, 2007 11:16 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Pojawiły się pytania o szczegóły konstrukcyjne. Oto niezbędne fotki.


podstawa.JPG
 Opis:
 Rozmiar pliku:  134.92 KB
 Obejrzano:  1858 Raz(y)

podstawa.JPG



mocowanie.JPG
 Opis:
 Rozmiar pliku:  131.09 KB
 Obejrzano:  1895 Raz(y)

mocowanie.JPG



detale.JPG
 Opis:
 Rozmiar pliku:  142.51 KB
 Obejrzano:  1832 Raz(y)

detale.JPG


Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora Numer GG
avi



Dołączył: 14 Lut 2007
Posty: 30
Skąd: Kędzierzyn - Kożle

PostWysłany: Pon Lut 19, 2007 9:40 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam Wszystkich. Dzięki Witek za udostępnienie fotek pokazujących szczegóły. W najbliższym czasie postaram się zbudować własną maszynę parowa. Narazi zapoznaje się z rysunkami i schematami, które znalazłem w Internecie. Na moje pytania uzyskałem odpowiedz od Witka. Pozdrawiam. Tomasz.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
avi



Dołączył: 14 Lut 2007
Posty: 30
Skąd: Kędzierzyn - Kożle

PostWysłany: Pon Lut 19, 2007 9:42 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam Wszystkich. Zaczołem budowe wlasnej maszyny parowej. Foto i opis sa juz dostepne na forum.
W temacie Technika Rolling Eyes
Oto mała fotka Laughing



Foto mechanizmu maszyny.jpg
 Opis:
 Rozmiar pliku:  236.35 KB
 Obejrzano:  2865 Raz(y)

Foto mechanizmu maszyny.jpg


Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Lavekall



Dołączył: 27 Mar 2007
Posty: 1
Skąd: Łódź

PostWysłany: Sro Mar 28, 2007 3:24 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witajcie!
Jestem zielony w sprawach budowy silników parowych, więc mam kilka pytań:
1. Po wlocie pary następuje przesunięcie tłoka i jego powrót i tu nasuwa ni się pytanie co dzieje się z tą parą? Czy macie zrobione tam zawory czy ta para jest wciskana z powrotem do kociołka?
2. Jak zrobić zawór bezpieczeństwa?
3. Czym jest ta metalowa blaszka przyczepiona na sprężynce za rurką doprowadzającą parę do tłoka? http://www.technique.pl/42/pict0715.jpg
4. Jak podczepić cylinder, aby sie swobodnie poruszał?
5. Chciałbym napędzać nim łódkę od zanęcania (ryb) tzn. kupił bym samochodzik rc za 30 zł i przerobił go by sterować zdalnie sterem i urządzeniem do wyrzucania zanęty za burtę, a zamiast elektrycznego silnika chcę użyć silnika parowego.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Numer GG
awow



Dołączył: 27 Lut 2007
Posty: 19

PostWysłany: Sro Mar 28, 2007 7:31 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Młody Technik 6/2006.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
szdowk



Dołączył: 01 Kwi 2006
Posty: 204
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Czw Mar 29, 2007 8:30 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Hello
Lavekall napisał:

1. Po wlocie pary następuje przesunięcie tłoka i jego powrót i tu nasuwa ni się pytanie co dzieje się z tą parą? Czy macie zrobione tam zawory czy ta para jest wciskana z powrotem do kociołka?

Są zawory - para jest wypuszczana "w powietrze" (nie wchodząc w szczegóły i nie rozpatrujac silników z zamnkiniętym obiegiem wody).

Lavekall napisał:

2. Jak zrobić zawór bezpieczeństwa?

To zagadnienie jest obszerne... Zasadniczo musi być otwór do wnętrza kotła, do którego "coś" szczelnie przylega. To "coś" jest dociskane do tego otworu sprężynką lub ciężarkiem... Nie wiem, czy pomogłem, ale trudno jest mówić o konkretnych rozwiązaniach nie znając możliwości technologicznych wykonawcy...

Lavekall napisał:

3. Czym jest ta metalowa blaszka przyczepiona na sprężynce za rurką doprowadzającą parę do tłoka?

To jest właśnie element zaworu bezpieczeństwa - ramie dociskające to "coś" do w/w otworu...

Lavekall napisał:

4. Jak podczepić cylinder, aby sie swobodnie poruszał?

Na ośce - on się nie porusza we wszystkich kierunkach, a tylko obraca (w wypadku maszyn oscylacyjnych).

_________________
Szymon D.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
szdowk



Dołączył: 01 Kwi 2006
Posty: 204
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Pią Mar 30, 2007 10:01 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Hello
awow napisał:
Młody Technik 6/2006.

A jakiś skan lub "cyfrową fotokopię" można by było poprosić?
Rolling Eyes

_________________
Szymon D.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
witek



Dołączył: 08 Sty 2007
Posty: 71
Skąd: Opole

PostWysłany: Nie Sty 13, 2008 10:05 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Na początku tego tematu pisałem, że muszę poprawić wykorbienie z racji dużych drgań.
Otóż stało się, dokonałem zmian konstrukcyjnych.
Wykorbienie wytoczyłem nowe, wykończyłem tak, aby uzyskać przeciwwagę.
W wykorbieniu osadziłem sworzeń z polerowanej stali.
W główce korbowodu zastosowałem mosiężne panewki ślizgowe idealnie dopasowane do sworznia, żeby wyeliminować stuki.
Silnik pracuje ciszej i mniej drga. Tym samym zakończyłem definitywnie pracę nad tym modelem.

_________________
www.mikromaszyny.eu


Ostatnio zmieniony przez witek dnia Nie Sty 13, 2008 10:07 am, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora Numer GG
witek



Dołączył: 08 Sty 2007
Posty: 71
Skąd: Opole

PostWysłany: Nie Sty 13, 2008 10:06 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Na początku tego tematu pisałem, że muszę poprawić wykorbienie z racji dużych drgań.
Otóż stało się, dokonałem zmian konstrukcyjnych.
Wykorbienie wytoczyłem nowe, wykończyłem tak, aby uzyskać przeciwwagę.
W wykorbieniu osadziłem sworzeń z polerowanej stali.
W główce korbowodu zastosowałem mosiężne panewki ślizgowe idealnie dopasowane do sworznia, żeby wyeliminować stuki.
Silnik pracuje ciszej i mniej drga.
Tym samym zakończyłem definitywnie pracę nad tym modelem.



IMG_0432_1.jpg
 Opis:
 Rozmiar pliku:  45.33 KB
 Obejrzano:  1627 Raz(y)

IMG_0432_1.jpg



IMG_0431_1.jpg
 Opis:
 Rozmiar pliku:  42.46 KB
 Obejrzano:  1611 Raz(y)

IMG_0431_1.jpg



_________________
www.mikromaszyny.eu
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora Numer GG
sebav



Dołączył: 10 Maj 2008
Posty: 12

PostWysłany: Sro Maj 14, 2008 7:15 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

avi z czego zrobiłeś cylinder z kąt to wziąłeś ? Very Happy
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
avi



Dołączył: 14 Lut 2007
Posty: 30
Skąd: Kędzierzyn - Kożle

PostWysłany: Sro Maj 14, 2008 7:24 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam. Clinder został wykonany z szesciokata mosiężnego w nim wywiercilem otwór wiertłem a natepnie poprawilem rozwiertakiem. Tlok jest stalowy wytoczony na tokarce.
_________________
Tomasz
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
sebav



Dołączył: 10 Maj 2008
Posty: 12

PostWysłany: Sro Maj 14, 2008 7:47 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

gdzie można taki sześciokąt nabyś co to znaczy wytoczyć??
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum technique.pl Strona Główna -> Budowa i eksploatacja (MP/SE) Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony 1, 2  Następny
Strona 1 z 2

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Na tym forum nie możesz dołączać plików
Możesz pobierać pliki z tego forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group