Forum technique.pl Strona Główna technique.pl
Forum poświęcone technice rządzonej przez inżynierów :)
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Witam i pytania laika

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum technique.pl Strona Główna -> Budowa i eksploatacja (MP/SE)
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Wojtek



Dołączył: 31 Sie 2010
Posty: 6
Skąd: Poznań

PostWysłany: Pią Wrz 03, 2010 7:12 pm    Temat postu: Witam i pytania laika Odpowiedz z cytatem

Na początek się przywitam, na imię mi Wojtek i uczę się w Technikum Samochodowym.
Z racji szkoły do jakiej uczęszczam budowę silnika spalinowego znam dość dobrze, jednak w temacie silników parowych jestem totalnym laikiem, dla tego też zwracam się do was z prośbą o pomoc.
Mianowicie, jako że zawsze znajdę sobie jakieś nietypowe zajęcie, postanowiłem zbudować mały model maszyny parowej.
Zastanawia mnie jednak w jaki sposób para uchodzi z cylindra po zakończeniu suwu pracy?
Ogólna budowa takiej maszyny jest mi znana, jednak właśnie to ujście pary nie daje mi spokoju, byłbym wdzięczny za wyjaśnienie mi jak to działa.
Pozdrawiam,
Wojtek

PS.
Jak tak patrzę na niektóre z waszych maszyn to zazdroszczę wam umiejętności i cierpliwości, piękne maszyny.
PS2.
Zapomniałem napisać że chodzi mi o silnik dwustronnego działania.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Szakal



Dołączył: 19 Lut 2007
Posty: 213
Skąd: Poznań

PostWysłany: Sob Wrz 04, 2010 11:20 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Cześć Wojtek, jestem Michał i również uczęszczam do ZSS w Poznaniu, lecz do zawodówki, uchodzenie pary z silnika jest spowodowane przez zmianę położenia suwaka w cylindrze(gif poniżej). U nas w szkole w holu głównym jest ruchomy przekrój silnika, podczas przerw możesz sobie poobserwować jak mimośród zamienia ruch kołowy na ruch posuwisto-zwrotny suwaka. Mam nadzieję, że wszystko będzie jasne Smile


rodsmed.gif
 Opis:
Para wlotowa jest zaznaczona na różowo a para wylotowa na zielonkawo(czy jaki to jest tam kolor)
 Rozmiar pliku:  253.17 KB
 Obejrzano:  1030 Raz(y)

rodsmed.gif



_________________
.::Szakal::.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Numer GG
Wojtek



Dołączył: 31 Sie 2010
Posty: 6
Skąd: Poznań

PostWysłany: Sob Wrz 04, 2010 3:37 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

To jest tak proste że aż nie pomyślałem że rozrząd musi mieć taki kształt żeby wypuścić parę z cylindra (a właściwie wpuścić, ja to sobie nieco inaczej narysowałem i dla tego nie wiedziałem co z tą parą). Smile
A model widzę już 4 rok w holu ale nie zwróciłem na to uwagi.
Dzięki za wyjaśnienie.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Szakal



Dołączył: 19 Lut 2007
Posty: 213
Skąd: Poznań

PostWysłany: Sob Wrz 04, 2010 6:55 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Bardzo proste Smile Interesując się tym już 14 rok nie wypadałoby nie wiedzieć, jak byś jeszcze czegoś nie wiedział to pytaj Smile
_________________
.::Szakal::.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Numer GG
Wojtek



Dołączył: 31 Sie 2010
Posty: 6
Skąd: Poznań

PostWysłany: Sob Wrz 04, 2010 10:23 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

No to pytam, cylinder może być lutowany lutem miękkim?
Zaczynam robić cylinder z miedzi i myślałem żeby polutować go na miękko, w końcu nie ma tam tak wysokich temperatur jak w kotle (który chcę zrobić z mosiądzu i lutem twardym).
Przyznam że chciałem zrobić całość z mosiądzu ale polerowana miedź też ładnie wygląda a do tego łatwiejsza w obróbce (głównie lutowaniu).
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Szakal



Dołączył: 19 Lut 2007
Posty: 213
Skąd: Poznań

PostWysłany: Sob Wrz 04, 2010 11:19 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Co do budowy modeli to nie mam doświadczenia, wydaje mi się, że lepiej by było na twardo lutować, ale w sumie miękki też powinien wytrzymać Smile
_________________
.::Szakal::.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Numer GG
Teigrek



Dołączył: 25 Sty 2007
Posty: 100
Skąd: Wałbrzych

PostWysłany: Wto Wrz 07, 2010 10:52 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Wojtek napisał:
Zaczynam robić cylinder z miedzi i myślałem żeby polutować go na miękko, w końcu nie ma tam tak wysokich temperatur jak w kotle (który chcę zrobić z mosiądzu i lutem twardym).

Temperatura pary w cylindrach = temperatura pary w kotle - straty na dolocie. Czyli jest prawie taka sama, a jak rury dolotowe przechodzą przez dymnicę to jest nawet większa. Jeśli stosujemy przegrzewacz, to temperatura w cylindrach będzie dużo wyższa niż w kotle.

Ale to wcale nie oznacza że nie można lutować na miękko. Jeśli jesteś pewien że temperatura cylindra nie przekroczy temperatury topnienia lutu, to możesz lutować na miękko. No w najgorszym przypadku rozleci Ci się cylinder... gorzej gdyby tak się stało z kotłem, dla tego dobrze, że lutujesz go na twardo. Pamiętaj, że model silniczka można tez zasilać sprężonym powietrzem -w tedy odporność na wysokie temperatury jest zbędna.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
Wojtek



Dołączył: 31 Sie 2010
Posty: 6
Skąd: Poznań

PostWysłany: Sro Wrz 08, 2010 11:31 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Dzięki za porady, jak wyjdę z łóżka w końcu to się zabiorę za to, muszę iść do kumpla tłok i rozrząd sobie wytoczyć w końcu, myślałem jeszcze żeby zamiast lutowania to zaślepki po obu stronach cylindra zrobić przykręcane, to znaczy wlutować w cylinder kryzy po obu stronach i przykręcić na jakieś małe modelarskie śrubki talarki miedziane, oczywiście jeden z wywierconym otworem na oś.
Jedynie te kryzy i rurki bym musiał lutować.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Teigrek



Dołączył: 25 Sty 2007
Posty: 100
Skąd: Wałbrzych

PostWysłany: Sro Wrz 08, 2010 11:53 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Dobrze jak by chociaż jeden dekielek był zdejmowany, żeby można było np. wyczyścić cylinder, czy sprawdzać zużycie tłoka i cylindra.
Jak byś toczył z odpowiednio grubego materiału to te kryzy można wytoczyć razem z cylindrem, tylko że niestety sporo materiału trzeba by przemienić w wióry.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
Wojtek



Dołączył: 31 Sie 2010
Posty: 6
Skąd: Poznań

PostWysłany: Sro Wrz 08, 2010 2:15 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

No właśnie z tym materiałem krucho.
Narazie zrobiłem po prostu cylinder z rurki miedzianej i wywierciłem otwory na kolektory (w silniku parowym tez się to tak nazywa?), próbowałem coś wykombinować z tłokiem ale mi się nie udało zrobić takiego który by dobrze i szczelnie przylegał a jednocześnie w miarę łatwo się przesuwał w cylindrze z materiałów dostępnych w garażu, więc będę musiał gdzieś dorwać wałek miedzi i coś dotoczyć.
Jeśli będę miał wystarczająco dużo materiału o odpowiedniej średnicy to oczywiście zrobię nowy cylinder z kryzami wytoczonymi na nim.
Obrabiarka CNC by mi się przydała, całość bym zrobił z jednego kawałka, włącznie z kolektorami. Very Happy
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Teigrek



Dołączył: 25 Sty 2007
Posty: 100
Skąd: Wałbrzych

PostWysłany: Czw Wrz 09, 2010 12:38 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

"Kolektor" to raczej nazwa używana w silnikach spalinowych, w parowych w bloku silnika mamy zwykle po prostu "kanały" (wlotowe/ wylotowe lub dolotowe /odlotowe) a poza blokiem "rury" (wlotowe/ wylotowe lub dolotowe /odlotowe) przynajmniej w przypadku parowozów najczęściej używa się takiego słownictwa. Oczywiście jak powiesz kolektor to i tak wszyscy zrozumieją i raczej nie będzie to błąd.
Tłoka nie rób z miedzi, jeśli z miedzi jest cylinder, bo będzie się zacierać. chyba że tłok nie będzie miał kontaktu z cylindrem, bo zastosujesz pierścienie, np ze skóry lub filcu nasączonego olejem, Albo metalowe np. stalowe, ale już bardziej skomplikowane...
pozdrawiam
Michał
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
Wojtek



Dołączył: 31 Sie 2010
Posty: 6
Skąd: Poznań

PostWysłany: Czw Wrz 09, 2010 1:28 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

hmm, mogę wytoczyć z walka stalowego tłok, może znajdę w garażu jakieś aluminium, ewentualnie jeśli dorwę jakiś mosiądz to z mosiądzu.
Myślałem o tym żeby tłok i cylinder były z podobnego materiału właśnie żeby po dotarciu się nie zatarły dzięki zbliżonej twardości, ale pewnie masz racę, jutro poszukam jakiegoś innego materiału w garażu, ewentualnie zrobię z czegokolwiek i na oringach.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum technique.pl Strona Główna -> Budowa i eksploatacja (MP/SE) Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Na tym forum nie możesz dołączać plików
Możesz pobierać pliki z tego forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group