Forum technique.pl Strona Główna technique.pl
Forum poświęcone technice rządzonej przez inżynierów :)
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Proporcje, pojemności i takie tam...

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum technique.pl Strona Główna -> Budowa i eksploatacja (SS/HAE)
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Pastor



Dołączył: 03 Sie 2007
Posty: 111
Skąd: Ś-ca

PostWysłany: Czw Paź 04, 2007 2:08 pm    Temat postu: Proporcje, pojemności i takie tam... Odpowiedz z cytatem

Hi!
Panowie, oświeci mnie ktoś doświadczony, jaki jest najlepszy stosunek pojemności skokowej cylindra roboczego, do objętości powietrza przepychanej przez tłok wyporowy w Stirlingu? Różnica temperatur będzie wynosić ok 300K. Question
Z góry i dołu dzięki Wink
P.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
jar23



Dołączył: 06 Cze 2007
Posty: 23
Skąd: Poznań

PostWysłany: Wto Lis 27, 2007 11:12 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam, może poniższy rysunek będzie pomocny .
Pozdrawiam Jarek



stirlingki4.jpg
 Opis:
 Rozmiar pliku:  31.71 KB
 Obejrzano:  1743 Raz(y)

stirlingki4.jpg


Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Pastor



Dołączył: 03 Sie 2007
Posty: 111
Skąd: Ś-ca

PostWysłany: Wto Gru 11, 2007 2:22 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

jar23 napisał:
Witam, może poniższy rysunek będzie pomocny .
Pozdrawiam Jarek

Dzięki! To "swept volume x1,5" to jest właśnie to czego potrzebowałem Laughing
Pozdrawiam
P.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Teigrek



Dołączył: 25 Sty 2007
Posty: 100
Skąd: Wałbrzych

PostWysłany: Wto Paź 06, 2009 1:04 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Mam pytanie dotyczące rysunku: Czy proporcje są ułozone dla pełnej pojemności cylindra roboczego, czy dla jej połowy?
Nie narysowano układu korbowego i nie wiadomo czy tłok roboczy jest w środkowym położeniu (w takim powinien byc, skoro tłok wypornościowy jest w położeniu skrajnym) w tedy skok byłby równy średnicy. Czy też jest w skrajnym dolnym położeniu
Powolutku przymierzam się do budowy prostego stirlinga typu alfa...
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
szdowk



Dołączył: 01 Kwi 2006
Posty: 204
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Wto Paź 06, 2009 6:04 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Hello

Przesunięcie fazowe w klasycznym silniku stirlinga wynosi 90st. i dlatego tak dziwnie wygląda to na rysunku. Najwyraźniej nie wrysowano układu korbowo-tłokowego, ale tłoki są chyba tam gdzie trzeba.
Natomiast rysunek jest o tyle niedokładny, że cylinder wyporowy nie jest zamknięty od strony skrzyni korbowej. Należy także wziąć pod uwagę, że najłatwiej jest zbudować silnik w których skoki obydwu tłoków będą takie same.
Poza tym, jeżeli uwzględnimy nieobecne zamknięcie cylindra wyporowego, to ten rysunek nie przedstawia silnika alfa tylko gamma - ale to szczegół Wink

_________________
Szymon D.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
Teigrek



Dołączył: 25 Sty 2007
Posty: 100
Skąd: Wałbrzych

PostWysłany: Wto Paź 06, 2009 11:21 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Skoro tłoki są tam gdzie powinny, to znaczy, że pojemność skokowa cylindra roboczego jest o 1/4 większa niż pojemnośc cyl. wyporowego. Zawsze myślałem, że powinno być odwrotnie, ewntualnie że te pojemności powinne być takie same.
A jak wygląda mniej więcej ten stosunek w Waszych silnikach, np. w tych:
http://www.technique.pl/index.php?p=45
I jeszcze jedno, jak "szczelny" powinien być tłok wyporowy? Domyślam się, że luz między cylindrem a tłokiem powinien być na tyle mały, żeby zdecydowanie zmniejszać samoczynny przepływ powietrza między gorącą, a zimną częścią cylindra, a jednocześnie na tyle duży, żeby nie hamować zbytnio tłoka pdczas ruchu i umożliwiać w miarę swobodne przetłaczanie powietrza na drugą stronę. Ciekawi mnie jaki jest najlepszy stosunek luzu do średnicy cylindra. Planuje wykonać cylinder wyporowy z jakiejś puszki, czyli średnica jakieś 70 - 100 mm i nie wiem czy ten luz to powinno być bardziej 5mm czy 0,5mm Question
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
szdowk



Dołączył: 01 Kwi 2006
Posty: 204
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Czw Paź 08, 2009 8:13 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Hello
Teigrek napisał:
Skoro tłoki są tam gdzie powinny, to znaczy, że pojemność skokowa cylindra roboczego jest o 1/4 większa niż pojemnośc cyl. wyporowego. Zawsze myślałem, że powinno być odwrotnie, ewntualnie że te pojemności powinne być takie same.


Zauważ, że ten rysunek jest bardzo poglądowy. Nawet nie ma określonych średnic cylindrów. Pojemności cylindrów nie muszą być takie same - zależy to od wielu parametrów, np. Różnic temperatur, sprawności wymienników ciepła, spodziewanej mocy, prędkości obrotowej itp. Np. w silnikach niskotemperaturowych cylinder wyporowy ma wielokrotnie większą pojemność niż roboczy. Jeżeli jakieś źródło podaje proporcje silnika, to w wypadku braku innych zastrzeżeń i wyjaśnień IMHO należy przyjąć, że będzie to model mieszczący się na dłoni i opalany lampką spirytusową. A takie proporcje, to można sobie odczytać ze zdjęć na ebayu.

Teigrek napisał:

A jak wygląda mniej więcej ten stosunek w Waszych silnikach, np. w tych:
http://www.technique.pl/index.php?p=45


Wyporowy jest znacznie większy od roboczego - bodaj z uwagi na duże przestrzenie szkodliwe. Zresztą nasze proporcje były wzorowane na powszechnie dostępnym w internecie projekcie... Jak znajdę nasz rysunek, to udostęnie.

Teigrek napisał:

I jeszcze jedno, jak "szczelny" powinien być tłok wyporowy? Domyślam się, że luz między cylindrem a tłokiem powinien być na tyle mały, żeby zdecydowanie zmniejszać samoczynny przepływ powietrza między gorącą, a zimną częścią cylindra, a jednocześnie na tyle duży, żeby nie hamować zbytnio tłoka pdczas ruchu i umożliwiać w miarę swobodne przetłaczanie powietrza na drugą stronę. Ciekawi mnie jaki jest najlepszy stosunek luzu do średnicy cylindra. Planuje wykonać cylinder wyporowy z jakiejś puszki, czyli średnica jakieś 70 - 100 mm i nie wiem czy ten luz to powinno być bardziej 5mm czy 0,5mm Question


Czym mniejszy luz, tym lepiej. Nasze cylindry wyporowe nie są "cylindryczne", więc luz zmienia się w zakresie 2-6mm na stronę.
Natomiast "samoistny" przepływ czynnika roboczego między częścią ciepłą i zimną zawsze będzie. Nie licząc silników wykorzystujących rezonans (np. termoakustyczne) można założyć, że ciśnienie w całym silniku jest takie samo. Chodzi o to, aby przepchnąć między strefą zimną i gorącą jak najwięcej czynnika roboczego (np. Powietrza).

_________________
Szymon D.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
Teigrek



Dołączył: 25 Sty 2007
Posty: 100
Skąd: Wałbrzych

PostWysłany: Sob Paź 10, 2009 9:16 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Dziękuję za zainteresowanie i wyjaśnienia Smile Przeglądałem sporo zdjęc, rysunków, czy filmów z "amatorskimi" stirlingami i faktycznie -prporcje wielkości cylindrów są bardzo różne i działają. Mój pierwszy silnik ma byc tylko takim punktem wyjściowym do konstukcji kolejnego, więc szukanie idealnych proporcji chyba na razie nie jest konieczne. Silnik ma przede wszystkim działac Smile (chociaż oczywiście im będzie mocniejszy tym lepiej)
Cylinder wyporowy będzie z puszki stalowej o średnicy 100mm i wysokości 115mm, cylinder roboczy będzie miedziany o średnicy 26mm. Skok tłoków jeszcze jest nieustalony -prawdopodobnie w granicach 20-30mm.
Nie mam tokarki (dopiero stawiam budynek do którego kiedyś będę mógł wstawic takiego grzmota Wink ), a tłok roboczy toczony na wiertarce kolumnowej może wyjśc taki sobie, więc postanowiłem że go odleję, tylko jeszcze nie wiem z czego -waham się między cyną a aluminum. Z tego pierwszego materiału powinien miec lepszy "naturalny" poślizg, z tego drugiego byłby znacznie lżejszy, ale też i trudniejszy do wykonania... można też z ołowiu ale to nie zdrowo Wink
I jeszcze pytanie co do tłoka wyporowego -czy może byc z drugiej puszki stalowej? czy lepiej lżejszy, np zrobiony z aluminiowej blachy z puszek po napojach? Na kole zamachowym prawdopodobnie będzie odciązek, ale i tak cięższy tłok będzie miał większa szwungmasę.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
szdowk



Dołączył: 01 Kwi 2006
Posty: 204
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Sob Paź 10, 2009 9:51 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Hello

Ten model ( http://www.technique.pl/index.php?p=44 ) też powstał bez użycia tokarki, a tłok roboczy był toczony na wiertarce kolumnowej (ale wyposażonej w stół krzyżowy) Wink
Tłok wyporowy jak najbardziej może być z puszki. Ważne, aby był szczelny - w tym sensie, aby jego wnętrze nie stanowiło przestrzeni szkodliwej. W w/w modelu wykonany jest z 2 puszek stalowych od ryb (odradzam - śmierdzą pieczoną rybą przy lutowaniu) Wink . Cylinder wyporowy to typowa puszka od fasolki w sosie pomidorowym, a płaszcz wodny jest z puszki od owoców (dokładnie ananasów, o ile komuś ta informacja pomoże...) Wink
Oczywiście należy mieć na uwadze, że żywotność silnika z puszek od konserw będzie niewielka - gorąca część cylindra wyporowego błyskawicznie koroduje/przepala się.

_________________
Szymon D.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum technique.pl Strona Główna -> Budowa i eksploatacja (SS/HAE) Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Na tym forum nie możesz dołączać plików
Możesz pobierać pliki z tego forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group