Forum technique.pl Strona Główna technique.pl
Forum poświęcone technice rządzonej przez inżynierów :)
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Szkolna maszyna parowa-remont ukończony.
Idź do strony 1, 2  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum technique.pl Strona Główna -> Budowa i eksploatacja (MP/SE)
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
witek



Dołączył: 08 Sty 2007
Posty: 71
Skąd: Opole

PostWysłany: Pon Lip 16, 2007 7:20 pm    Temat postu: Szkolna maszyna parowa-remont ukończony. Odpowiedz z cytatem

Po kilku latach poszukiwań wytropiłem szkolną maszynę parową. Ostatnie lata przeleżała w kurniku.
Pobieżne oględziny świadczyły o złym stanie technicznym lecz w trakcie remontu okazało się że nie jest tak źle.



P1000254.jpg
 Opis:
Skrzynka rozrządcza.
 Rozmiar pliku:  71.29 KB
 Obejrzano:  1155 Raz(y)

P1000254.jpg



P1000253.jpg
 Opis:
Układ korbowy.
 Rozmiar pliku:  79.11 KB
 Obejrzano:  1161 Raz(y)

P1000253.jpg



P1000252.jpg
 Opis:
Cylinder.
 Rozmiar pliku:  76.84 KB
 Obejrzano:  1127 Raz(y)

P1000252.jpg



P1000251.jpg
 Opis:
Stan pierwotny po wstępnym oczyszczeniu.
 Rozmiar pliku:  71.12 KB
 Obejrzano:  1141 Raz(y)

P1000251.jpg




Ostatnio zmieniony przez witek dnia Nie Mar 16, 2008 1:56 pm, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora Numer GG
witek



Dołączył: 08 Sty 2007
Posty: 71
Skąd: Opole

PostWysłany: Pon Lip 16, 2007 7:22 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Kolejne fotki.
Brakuje jeszcze kilku detali, które zamontuję wkrótce.
Regulator odśrodkowy jest mocno uszkodzony, wymaga dorabiania części.



P1000380.jpg
 Opis:
 Rozmiar pliku:  82.85 KB
 Obejrzano:  1210 Raz(y)

P1000380.jpg



P1000382.jpg
 Opis:
 Rozmiar pliku:  81.12 KB
 Obejrzano:  1149 Raz(y)

P1000382.jpg



P1000384.jpg
 Opis:
Zawór smarujący na cylindrze jest częściowo dorabiany. Oryginalny jest jego korpus.
 Rozmiar pliku:  84.85 KB
 Obejrzano:  1164 Raz(y)

P1000384.jpg


Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora Numer GG
szdowk



Dołączył: 01 Kwi 2006
Posty: 204
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Wto Lip 17, 2007 6:51 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Hello

Co prawda nie jestem pewien dwubarwnego malowania koła zamachowego, ale i tak wygląda ślicznie.

Co do regulatora obrotów, to też kiedyś przeżywaliśmy dorabianie części - zegarmistrzowska praca Cool

_________________
Szymon D.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
m.rozanski



Dołączył: 09 Gru 2007
Posty: 7
Skąd: kalisz

PostWysłany: Nie Gru 09, 2007 4:28 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam!
jestem tu nowy i mam problem. mam szkolny model maszyny parowej w stanie podobnym jak na pierwszysch zdjeciach ( do remontu) i tu jest problem. nie mam pojecia jak taki remont zrobic od czego zaczac. nigdy sie tym nie interesowalem. maszyna wyglada na kompletna. jedyne co zauwazylem ze brakuje to tego czegos na cylindrze( na zdjeciach widac) i paska od regulatora obrotow-chyba tak sie to nazywa. czy moge liczyc na wasza pomoc w remoncie? od czego mam zaczac? pozdrawiam
Ps. model jest firmy Fabryka pomocy naukowych nr 2- poznaniu
logo firmu wyglada tak jak na ostatnim zdjeciu w linku
http://www.technique.pl/index.php?p=31
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
witek



Dołączył: 08 Sty 2007
Posty: 71
Skąd: Opole

PostWysłany: Nie Gru 09, 2007 5:30 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam kolegę.
Remont takiej maszyny najlepiej zacząć od dokładnego jej obfotografowania, aparat cyfrowy wydaje się niezbędny.
Następnie należy przystąpić do skompletowania nazrędzi, oprócz typowych należy przygotować wybijaki do kołków (krzyżulec , korba i małe koło napędowe, są kołkowane).
Wybijaki można wykonać z cienkich stalowych osiek szlifowanych na odpowiednią średnicę.
Następnie należy rozpocząć demontaż maszyny na czynniki pierwsze.
Warto obrać schemat prac, np: demontaż regulatora obrotów, koła zamachowego, zespołu cylindra, podpór.
Każdy etap warto dokumentować fotograficznie.
Następnie rozmontować regulator, rozrząd, cylinder, weryfikując części, fotografując i segregując.
Starą farbę można usuwać preparatem SCANSOL, lub zmiękczać w wodnym roztworze wodorotlenku sodu (popularny kret do rur).
W wodorotlenku sodu nie wolno czyścić elementów aluminiowych, mosiężnych (stop miedzi i cynku) i cynkowych, ulegają trawieniu z wydzieleniem gryzących par i wodoru.
Rdzę usuwa się przez wstępne szczotkowanie, szczotką stalową i trawieniu w kwasie ortofosforowym (popularny odrdzewiacz FOSOL).
Następnie elementy można poddać delikatnemu szlifowaniu i polerowaniu mechanicznemu. Polecam pastę chromową do stali (zielona uformowana w blok do pocierania o filc polerski).
W międzyczasie należy wykonać brakujące lub uszkodzone elementy.
Elementy malujemy farbą chlorokauczukową lub nitrocelulozową, wyrobów ftalowych nie polecam bo długo schną i łatwo uszkodzić powierzchnię przy montażu.
Na koniec składamy maszynę w kolejności odwrotnej do demontażu wspomagając się fotografiami.
Życzę powodzenia w remoncie i służe pomocą w przypadku kłopotów.

_________________
www.mikromaszyny.eu
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora Numer GG
m.rozanski



Dołączył: 09 Gru 2007
Posty: 7
Skąd: kalisz

PostWysłany: Nie Gru 09, 2007 6:08 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

dzieki za odp. Witek mozesz mi podac swoje gg bedzie latwiej pisac. i mam taka prosbe. bo bede musial dorobic ta czesc na cylinder a nie wiem do czego sluzy jak wyglada i jakie ma wymiary. czy moge znalezc gdzies w internecie jakis rysunek tego? jak to sie nazywa bo nawet nie wiem jak tego szukac. pozdrawiam
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
szdowk



Dołączył: 01 Kwi 2006
Posty: 204
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Nie Gru 09, 2007 6:49 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Hello

Dodam od siebie, że byłbym ostrożny z usuwaniem farby z podstawy maszyny. Podstawa w niektórych seriiach była grubo szpachlowana w celu ukrycia wad odlewu. Jeżeli nieszczęśliwie zerwie się szpachlę, to potem można mieć problem z ładnym pomalowaniem podstawy. Ew. dokłada się sobie sporo pracy przy ponownym szpachlowaniu.

Należy też mieć na uwadze, że niektóre elementy były chromowane lub niklowane. Niestety było to zrobione mało technologicznie i czyszcząc zbyt dokładnie można tę warstwę łatwo pozdzierać/zniszczyć.

_________________
Szymon D.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
witek



Dołączył: 08 Sty 2007
Posty: 71
Skąd: Opole

PostWysłany: Nie Gru 09, 2007 9:04 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Na cylindrze jest zamontowany zawór służący do smarowania wnętrza cylindra.
Przed rozruchem zawór otwiera się, wlewa odrobinę oleju i zamyka.
Zwymiaruję swój zawór i zamieszczę na forum, zrobię też ładne foto.

Istotnie podstawa może być szpachlowana, szpachlówka chyba nitro.
W przypadku konieczności szpachlowania polecam ogólnie dostępną szpachlówkę poliestrową. Pamiętać należy że szpachlówka jest porowata i chłonie farbę. Należy zastosować podkład lub malować dwa razy.

Chromy na modelu szkolnym są liche, bez podkładu miedziowego, jeżeli na elementach stalowych jest dużo rdzy to chrom odejdzie płatami.
W moim przypadku z wielu elementów chrom usunąłem całkowicie, a stal wypolerowałem w myśl zasady że im gładsza powierzchnia tym mniej podatna na korozję. Wygląda doskonale i nie rdzewieje.
Oczywiście tak przygotowane elementy można pochromować za parę złotych.
Dodam że maszynę utrzymuję "na tłusto", po zabawie jest zawsze gruntownie smarowana i wycierana.

_________________
www.mikromaszyny.eu
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora Numer GG
m.rozanski



Dołączył: 09 Gru 2007
Posty: 7
Skąd: kalisz

PostWysłany: Sro Gru 12, 2007 4:26 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

prosil bym kolegow o wymiary tego zaworu na cylindze i jakis rysunek. czy mlotkowa farba hammerite bedzie sie nadawac do pomalowania takiej maszyny? pozdrawiam
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
witek



Dołączył: 08 Sty 2007
Posty: 71
Skąd: Opole

PostWysłany: Sro Gru 12, 2007 8:13 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Osobiście uważam że faktura młotkowa jest mało ciekawa i przebrzmiała.
Ponadto uważam że Hammerite jest mocno przereklamowany, pomimo tego że oczywiście się nadaje. Wszystko rzecz gustu.
Na razie nie idzie wkleić fotek, jak będzie to możliwe natychmiast to zrobię.

Ponadto radzę wszystkim nowym użytkownikom, stosowanie polskich czcionek, dużych liter i innych zasad pisowni, bo moderator może walnąć ostrzeżenie Smile

_________________
www.mikromaszyny.eu


Ostatnio zmieniony przez witek dnia Sob Gru 15, 2007 10:02 am, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora Numer GG
Maciej



Dołączył: 30 Paź 2007
Posty: 44
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Pią Gru 14, 2007 10:14 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Hammerite to dobra i trwała farba. Na podłożach nieżelaznych wymaga podkładu. Warianty młotkowe dają niezły efekt dekoracyjny. Właśnie z tego powodu stosuję niekiedy Hammerite w swoich zabawkach. Elementy wymagające dobrej powłoki, lecz mniej efektownej i błyszczącej, maluję najchętniej Cynkalem. Jest jeszcze trwalszy. Sprawdził się na słupkach ogrodzeniowych i na elementach zawieszenia zabytkowego samochodu Smile Inne podobne dostępne w sklepach farby tego typu dają wyraźnie gorszą powłokę. Przynajmniej ja mam takie doświadczenia.
_________________
pozdrawiam
Maciek
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
witek



Dołączył: 08 Sty 2007
Posty: 71
Skąd: Opole

PostWysłany: Sob Gru 15, 2007 10:05 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Obiecane fotki zaworka olejowego i jego wymiary.


IMG_0037_1.jpg
 Opis:
 Rozmiar pliku:  58.25 KB
 Obejrzano:  1157 Raz(y)

IMG_0037_1.jpg



IMG_0040_1.jpg
 Opis:
 Rozmiar pliku:  30.24 KB
 Obejrzano:  1181 Raz(y)

IMG_0040_1.jpg



_________________
www.mikromaszyny.eu
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora Numer GG
m.rozanski



Dołączył: 09 Gru 2007
Posty: 7
Skąd: kalisz

PostWysłany: Pon Gru 17, 2007 5:57 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witek dzieki za fotki i wymiary. bardzo mi sie to przyda w dorobieniu nowego zaworka. a z jakiego materialu jest zrobiony ten zaworek? - stal alu czy mosiadz? nie wiem czy na tym forum mozna dawac punkty za pomoc jesli tak do bardzo chetnie dal bym koledze Witkowi. i jeszcze takie ogolne pytanko. jaki kolor proponowali byscie na pomalowanie tej maszynki? myśle o połączeniu czerwonego z .....? pozdrawiam
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
witek



Dołączył: 08 Sty 2007
Posty: 71
Skąd: Opole

PostWysłany: Pon Gru 17, 2007 6:30 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Zawór jest wykonany z mosiądzu. Punktów nie ma i nic nie szkodzi, forum jest po to aby sobie pomagać.
Kolor? , według uznania, czerwony dobrze współgra z czarnym (moja maszyna), z zielonym i z niebieskim.

_________________
www.mikromaszyny.eu
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora Numer GG
witek



Dołączył: 08 Sty 2007
Posty: 71
Skąd: Opole

PostWysłany: Nie Mar 16, 2008 1:47 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Moja maszyna wreszcie jest ukończona.
Wszystkie brakujące elementy są dorobione. Część z oryginalnych jest zastąpiona nowymi, ozdobnymi.
Tym samym oryginalne pozostałości lądują w dziale sprzedaż.



IMG_0529_1.JPG
 Opis:
 Rozmiar pliku:  93.14 KB
 Obejrzano:  1141 Raz(y)

IMG_0529_1.JPG



IMG_0527_1.JPG
 Opis:
 Rozmiar pliku:  100.75 KB
 Obejrzano:  1230 Raz(y)

IMG_0527_1.JPG



_________________
www.mikromaszyny.eu
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora Numer GG
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum technique.pl Strona Główna -> Budowa i eksploatacja (MP/SE) Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony 1, 2  Następny
Strona 1 z 2

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Na tym forum nie możesz dołączać plików
Możesz pobierać pliki z tego forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group