Forum technique.pl Strona Główna technique.pl
Forum poświęcone technice rządzonej przez inżynierów :)
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

mała proźba

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum technique.pl Strona Główna -> Budowa i eksploatacja (SS/HAE)
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Marjan



Dołączył: 27 Paź 2006
Posty: 6

PostWysłany: Nie Paź 29, 2006 3:48 pm    Temat postu: mała proźba Odpowiedz z cytatem

Witam!
Moja proźba polega na wytłunaczenie z czego zrobiony jest tłok zaznaczony kolorem czerwonym. Jak się domyślem to co zaznaczyłem kolorem niebieskin może to być szczykawka jak w modelu 1 silnika Stirlinga.
Dzięki za pomoc



aaaaaaaa.GIF
 Opis:
 Rozmiar pliku:  28.79 KB
 Obejrzano:  1362 Raz(y)

aaaaaaaa.GIF


Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
szdowk



Dołączył: 01 Kwi 2006
Posty: 204
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Wto Paź 31, 2006 10:25 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Hello

1) Jest to ogólnodostępna puszka ze stali nierdzewnej (do nabycia w sklepach gospodarstwa domowego).

2) Nie jestem pewien. Ten silnik jest dość duży. Średnica cylindra wynosi 2,5cm. Przeciętna strzykawka ma średnicę 0,5-1,0cm. Jeżeli inne rozmiary pozostaną niezmienione, to nie wiem jak będzie to działać ze strzykawką w charakterze tłoka roboczego.

_________________
Szymon D.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
Marjan



Dołączył: 27 Paź 2006
Posty: 6

PostWysłany: Wto Paź 31, 2006 11:24 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam
Ale czy w tej puszce tżeba umięścić tłok. Z jakiego materiału on ma być??
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
szdowk



Dołączył: 01 Kwi 2006
Posty: 204
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Sro Lis 01, 2006 11:43 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Hello

Oczywiście, że tak. To jest model silnika Stirlinga z tłokiem wypornościowym. Opis można jest np. tu:

http://student.agh.edu.pl/~andrzejr/dzienotwarty/silnik_stirlinga_tlok_wypornosciowy.pdf

Z czego ma być tłok? Z czegoś, co nie ulegnie zniszczeniu od temperatury, ale z uwagi na konstrukcję silnika będzie lekkie. W tym wypadku była to kolejna puszka. Przy stosowaniu puszki w charakterze tłoka, należy pamiętać aby była ona szczelna (nieszczelność tej puszki będzie wprowadzać niepożądaną przestrzeń szkodliwą, która może nawet uniemożliwić działanie silnika).

_________________
Szymon D.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
Marjan



Dołączył: 27 Paź 2006
Posty: 6

PostWysłany: Czw Lis 02, 2006 4:07 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Czy oba tłoki mogą być wykonane ze styropianu? Czy tłoczysko zakreślone kolorem niebieskim jest na stałe zamocowanydo tłoka czy jest ruchome?
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
szdowk



Dołączył: 01 Kwi 2006
Posty: 204
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Pią Lis 03, 2006 4:14 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Hello

Marjan napisał:
Czy oba tłoki mogą być wykonane ze styropianu?


Tłok wyporowy, jako że nie dotyka do ścianek cylindra (nie osiąga zbyt wysokiej temperatury), prawdopodobnie tak (w każdym razie w silnikach niskotemperaturowych tak się robi). Natomiast tłok roboczy raczej nie. Tłok roboczy musi być precyzyjnie spasowany z cylindrem - tak aby być jednocześnie szczelny i nie mieć zbyt dużych oporów ruchu.

Marjan napisał:
Czy tłoczysko zakreślone kolorem niebieskim jest na stałe zamocowanydo tłoka czy jest ruchome?


Nie do końca rozumiem pytanie :/ Ale spróbuję odpowiedzieć: Cylinder jest na stałe zamocowany, a tłok jest przy pomocy korbowodu połączony z wałem korbowym. Po zdjęciu korbowodu z wykorbienia wału, ciągnąc za korbowód, tłok można wyjąć z cylindra na zewnątrz.

_________________
Szymon D.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
Marjan



Dołączył: 27 Paź 2006
Posty: 6

PostWysłany: Sro Lis 15, 2006 8:51 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam
Chodziło mi o to czy tłoczysko połączone z korbowodem i tłokiem jest sztywne czy ma jakieś "kolanko". Z czygo byś mi doradził zrobić tłoki ???
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
szdowk



Dołączył: 01 Kwi 2006
Posty: 204
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Pią Lis 17, 2006 9:23 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Hello

Jak najbardziej. Tłok jest wydrążony, a wewnątrz niego jest umieszczony przegub (na zdjęciu przegub i tłok luzem).

Co do tłoków... To trudne pytanie. Obecnie używamy aluminiowych tłoków poruszających się w mosiężnych cylindrach, smarowanych grafitem. I nie jest to najlepsze rozwiązanie, chociaż na razie wystarczające.
W internecie niektórzy specjaliści zalecali w małych modelach tłoki zrobione z grafitu, ale jeszcze tego nie próbowaliśmy.
Próbowaliśmy za to używać teflon, ale bez specjalnych rezultatów.
Natomiast na pewno złym wyjściem jest użycie jednocześnie mosiężnego tłoka i cylindra - takie zestawienie wg naszych obserwacji ma niezwykłą tendencję do zacierania się, nawet przy zapewnionym względnie dobrym smarowaniu.

Natomiast należy jeszcze pamiętać, że w małych, prostych, niskotemperaturowych modelach silników tłok może być wykonany jako przepona z cienkiej gumy (bardzo cienkiej?). Przy małym skoku tłoka ma się zagwarantowaną szczelność i brak oporów ruchu.



tlokprzegub.jpg
 Opis:
 Rozmiar pliku:  24.82 KB
 Obejrzano:  1205 Raz(y)

tlokprzegub.jpg



_________________
Szymon D.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
Marjan



Dołączył: 27 Paź 2006
Posty: 6

PostWysłany: Sob Lis 18, 2006 12:21 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam.
Dzięki za te porady.
Mam jeszcze jedno pytanie, czym topisz metale do odlewu?
Jaki model silnika jest najłatwiejszy w wykonaniu (oprócz tego z próbówką)?
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
szdowk



Dołączył: 01 Kwi 2006
Posty: 204
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Sob Lis 18, 2006 2:32 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Hello

Marjan napisał:

Mam jeszcze jedno pytanie, czym topisz metale do odlewu?

Nie topie. Korzystam z usług odlewni. Odlewów nie robimy dużo, głównie koła zamachowe. Robimy model z drewna lub tworzywa, zanosimy do odlewni i to wszystko. Odlewy mają mają tą zaletę, że są tanie (w każdym razie z aluminium, z mosiądzem jest trochę gorzej), natomiast wadą jest to, że trzeba je obrabiać. W wypadku kół zamachowych to jest jeszcze względnie proste (wystarczy tokarka), ale w wypadku np. bloków cylindrów to potrzebna jest i frezarka i spora wiertarka.
Jedyne na razie własnoręcznie odlewane przez nas detale to cynowo-ołowiane obciążniki, a do tego wystarcza palnik kuchanki gazowej.

Marjan napisał:

Jaki model silnika jest najłatwiejszy w wykonaniu (oprócz tego z próbówką)?

Ba, sam nie wiem. Każdy model silnika będzie wymagał sporego nakładu pracy i dużej staranności wykonania (znacznie wyższej niż w wypadku modeli maszyn parowych).
Dla mnie najprostszy wydawał się model z puszkami ( http://www.technique.pl/index.php?p=44 ). Udało się go wykonać nawet bez użycia tokarki (tłok był "wytoczony" na wiertarce ze stołem krzyżowym, a nóż był zamocowany w imadle). Dopiero późniejsza wersja (przedstawiona na początku tego wątku) zawierała sporo elementów toczonych.
Wiele osób uznaje za najprostsze modele niskotemperaturowe ( tzn. takie z bardzo dużym, płaskim cylindrem wyporowym oraz malutkim tłokiem roboczym (czasem gumowym). Zaawansowane konstrukcje tego typu potrafią nawet pracować wykorzystując ciepło dłoni na której stoją.
Inni dla odmiany popierają najprostsze, wręcz partyzanckie rozwiązania ( np. http://www.bekkoame.ne.jp/~khirata/english/mk_can.htm ).

Tak naprawdę trudno coś doradzić. Względna "prostota" będzie zależała tylko od możliwości technologicznych i cierpliwości twórcy.

_________________
Szymon D.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum technique.pl Strona Główna -> Budowa i eksploatacja (SS/HAE) Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Na tym forum nie możesz dołączać plików
Możesz pobierać pliki z tego forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group