Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
witek
Dołączył: 08 Sty 2007 Posty: 71 Skąd: Opole
|
Wysłany: Pon Lip 16, 2007 7:20 pm Temat postu: Szkolna maszyna parowa-remont ukończony. |
|
|
Po kilku latach poszukiwań wytropiłem szkolną maszynę parową. Ostatnie lata przeleżała w kurniku.
Pobieżne oględziny świadczyły o złym stanie technicznym lecz w trakcie remontu okazało się że nie jest tak źle.
Opis: |
|
Rozmiar pliku: |
71.29 KB |
Obejrzano: |
1286 Raz(y) |
|
Opis: |
|
Rozmiar pliku: |
79.11 KB |
Obejrzano: |
1298 Raz(y) |
|
Opis: |
|
Rozmiar pliku: |
76.84 KB |
Obejrzano: |
1268 Raz(y) |
|
Opis: |
Stan pierwotny po wstępnym oczyszczeniu. |
|
Rozmiar pliku: |
71.12 KB |
Obejrzano: |
1271 Raz(y) |
|
Ostatnio zmieniony przez witek dnia Nie Mar 16, 2008 1:56 pm, w całości zmieniany 2 razy |
|
Powrót do góry |
|
|
witek
Dołączył: 08 Sty 2007 Posty: 71 Skąd: Opole
|
Wysłany: Pon Lip 16, 2007 7:22 pm Temat postu: |
|
|
Kolejne fotki.
Brakuje jeszcze kilku detali, które zamontuję wkrótce.
Regulator odśrodkowy jest mocno uszkodzony, wymaga dorabiania części.
Opis: |
|
Rozmiar pliku: |
82.85 KB |
Obejrzano: |
1342 Raz(y) |
|
Opis: |
|
Rozmiar pliku: |
81.12 KB |
Obejrzano: |
1281 Raz(y) |
|
Opis: |
Zawór smarujący na cylindrze jest częściowo dorabiany. Oryginalny jest jego korpus. |
|
Rozmiar pliku: |
84.85 KB |
Obejrzano: |
1290 Raz(y) |
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
szdowk
Dołączył: 01 Kwi 2006 Posty: 204 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Wto Lip 17, 2007 6:51 pm Temat postu: |
|
|
Hello
Co prawda nie jestem pewien dwubarwnego malowania koła zamachowego, ale i tak wygląda ślicznie.
Co do regulatora obrotów, to też kiedyś przeżywaliśmy dorabianie części - zegarmistrzowska praca
_________________ Szymon D. |
|
Powrót do góry |
|
|
m.rozanski
Dołączył: 09 Gru 2007 Posty: 7 Skąd: kalisz
|
Wysłany: Nie Gru 09, 2007 4:28 pm Temat postu: |
|
|
Witam!
jestem tu nowy i mam problem. mam szkolny model maszyny parowej w stanie podobnym jak na pierwszysch zdjeciach ( do remontu) i tu jest problem. nie mam pojecia jak taki remont zrobic od czego zaczac. nigdy sie tym nie interesowalem. maszyna wyglada na kompletna. jedyne co zauwazylem ze brakuje to tego czegos na cylindrze( na zdjeciach widac) i paska od regulatora obrotow-chyba tak sie to nazywa. czy moge liczyc na wasza pomoc w remoncie? od czego mam zaczac? pozdrawiam
Ps. model jest firmy Fabryka pomocy naukowych nr 2- poznaniu
logo firmu wyglada tak jak na ostatnim zdjeciu w linku
http://www.technique.pl/index.php?p=31
|
|
Powrót do góry |
|
|
witek
Dołączył: 08 Sty 2007 Posty: 71 Skąd: Opole
|
Wysłany: Nie Gru 09, 2007 5:30 pm Temat postu: |
|
|
Witam kolegę.
Remont takiej maszyny najlepiej zacząć od dokładnego jej obfotografowania, aparat cyfrowy wydaje się niezbędny.
Następnie należy przystąpić do skompletowania nazrędzi, oprócz typowych należy przygotować wybijaki do kołków (krzyżulec , korba i małe koło napędowe, są kołkowane).
Wybijaki można wykonać z cienkich stalowych osiek szlifowanych na odpowiednią średnicę.
Następnie należy rozpocząć demontaż maszyny na czynniki pierwsze.
Warto obrać schemat prac, np: demontaż regulatora obrotów, koła zamachowego, zespołu cylindra, podpór.
Każdy etap warto dokumentować fotograficznie.
Następnie rozmontować regulator, rozrząd, cylinder, weryfikując części, fotografując i segregując.
Starą farbę można usuwać preparatem SCANSOL, lub zmiękczać w wodnym roztworze wodorotlenku sodu (popularny kret do rur).
W wodorotlenku sodu nie wolno czyścić elementów aluminiowych, mosiężnych (stop miedzi i cynku) i cynkowych, ulegają trawieniu z wydzieleniem gryzących par i wodoru.
Rdzę usuwa się przez wstępne szczotkowanie, szczotką stalową i trawieniu w kwasie ortofosforowym (popularny odrdzewiacz FOSOL).
Następnie elementy można poddać delikatnemu szlifowaniu i polerowaniu mechanicznemu. Polecam pastę chromową do stali (zielona uformowana w blok do pocierania o filc polerski).
W międzyczasie należy wykonać brakujące lub uszkodzone elementy.
Elementy malujemy farbą chlorokauczukową lub nitrocelulozową, wyrobów ftalowych nie polecam bo długo schną i łatwo uszkodzić powierzchnię przy montażu.
Na koniec składamy maszynę w kolejności odwrotnej do demontażu wspomagając się fotografiami.
Życzę powodzenia w remoncie i służe pomocą w przypadku kłopotów.
_________________ www.mikromaszyny.eu |
|
Powrót do góry |
|
|
m.rozanski
Dołączył: 09 Gru 2007 Posty: 7 Skąd: kalisz
|
Wysłany: Nie Gru 09, 2007 6:08 pm Temat postu: |
|
|
dzieki za odp. Witek mozesz mi podac swoje gg bedzie latwiej pisac. i mam taka prosbe. bo bede musial dorobic ta czesc na cylinder a nie wiem do czego sluzy jak wyglada i jakie ma wymiary. czy moge znalezc gdzies w internecie jakis rysunek tego? jak to sie nazywa bo nawet nie wiem jak tego szukac. pozdrawiam
|
|
Powrót do góry |
|
|
szdowk
Dołączył: 01 Kwi 2006 Posty: 204 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Nie Gru 09, 2007 6:49 pm Temat postu: |
|
|
Hello
Dodam od siebie, że byłbym ostrożny z usuwaniem farby z podstawy maszyny. Podstawa w niektórych seriiach była grubo szpachlowana w celu ukrycia wad odlewu. Jeżeli nieszczęśliwie zerwie się szpachlę, to potem można mieć problem z ładnym pomalowaniem podstawy. Ew. dokłada się sobie sporo pracy przy ponownym szpachlowaniu.
Należy też mieć na uwadze, że niektóre elementy były chromowane lub niklowane. Niestety było to zrobione mało technologicznie i czyszcząc zbyt dokładnie można tę warstwę łatwo pozdzierać/zniszczyć.
_________________ Szymon D. |
|
Powrót do góry |
|
|
witek
Dołączył: 08 Sty 2007 Posty: 71 Skąd: Opole
|
Wysłany: Nie Gru 09, 2007 9:04 pm Temat postu: |
|
|
Na cylindrze jest zamontowany zawór służący do smarowania wnętrza cylindra.
Przed rozruchem zawór otwiera się, wlewa odrobinę oleju i zamyka.
Zwymiaruję swój zawór i zamieszczę na forum, zrobię też ładne foto.
Istotnie podstawa może być szpachlowana, szpachlówka chyba nitro.
W przypadku konieczności szpachlowania polecam ogólnie dostępną szpachlówkę poliestrową. Pamiętać należy że szpachlówka jest porowata i chłonie farbę. Należy zastosować podkład lub malować dwa razy.
Chromy na modelu szkolnym są liche, bez podkładu miedziowego, jeżeli na elementach stalowych jest dużo rdzy to chrom odejdzie płatami.
W moim przypadku z wielu elementów chrom usunąłem całkowicie, a stal wypolerowałem w myśl zasady że im gładsza powierzchnia tym mniej podatna na korozję. Wygląda doskonale i nie rdzewieje.
Oczywiście tak przygotowane elementy można pochromować za parę złotych.
Dodam że maszynę utrzymuję "na tłusto", po zabawie jest zawsze gruntownie smarowana i wycierana.
_________________ www.mikromaszyny.eu |
|
Powrót do góry |
|
|
m.rozanski
Dołączył: 09 Gru 2007 Posty: 7 Skąd: kalisz
|
Wysłany: Sro Gru 12, 2007 4:26 pm Temat postu: |
|
|
prosil bym kolegow o wymiary tego zaworu na cylindze i jakis rysunek. czy mlotkowa farba hammerite bedzie sie nadawac do pomalowania takiej maszyny? pozdrawiam
|
|
Powrót do góry |
|
|
witek
Dołączył: 08 Sty 2007 Posty: 71 Skąd: Opole
|
Wysłany: Sro Gru 12, 2007 8:13 pm Temat postu: |
|
|
Osobiście uważam że faktura młotkowa jest mało ciekawa i przebrzmiała.
Ponadto uważam że Hammerite jest mocno przereklamowany, pomimo tego że oczywiście się nadaje. Wszystko rzecz gustu.
Na razie nie idzie wkleić fotek, jak będzie to możliwe natychmiast to zrobię.
Ponadto radzę wszystkim nowym użytkownikom, stosowanie polskich czcionek, dużych liter i innych zasad pisowni, bo moderator może walnąć ostrzeżenie
_________________ www.mikromaszyny.eu
Ostatnio zmieniony przez witek dnia Sob Gru 15, 2007 10:02 am, w całości zmieniany 2 razy |
|
Powrót do góry |
|
|
Maciej
Dołączył: 30 Paź 2007 Posty: 44 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pią Gru 14, 2007 10:14 pm Temat postu: |
|
|
Hammerite to dobra i trwała farba. Na podłożach nieżelaznych wymaga podkładu. Warianty młotkowe dają niezły efekt dekoracyjny. Właśnie z tego powodu stosuję niekiedy Hammerite w swoich zabawkach. Elementy wymagające dobrej powłoki, lecz mniej efektownej i błyszczącej, maluję najchętniej Cynkalem. Jest jeszcze trwalszy. Sprawdził się na słupkach ogrodzeniowych i na elementach zawieszenia zabytkowego samochodu Inne podobne dostępne w sklepach farby tego typu dają wyraźnie gorszą powłokę. Przynajmniej ja mam takie doświadczenia.
_________________ pozdrawiam
Maciek |
|
Powrót do góry |
|
|
witek
Dołączył: 08 Sty 2007 Posty: 71 Skąd: Opole
|
Wysłany: Sob Gru 15, 2007 10:05 am Temat postu: |
|
|
Obiecane fotki zaworka olejowego i jego wymiary.
Opis: |
|
Rozmiar pliku: |
58.25 KB |
Obejrzano: |
1290 Raz(y) |
|
Opis: |
|
Rozmiar pliku: |
30.24 KB |
Obejrzano: |
1336 Raz(y) |
|
_________________ www.mikromaszyny.eu |
|
Powrót do góry |
|
|
m.rozanski
Dołączył: 09 Gru 2007 Posty: 7 Skąd: kalisz
|
Wysłany: Pon Gru 17, 2007 5:57 pm Temat postu: |
|
|
Witek dzieki za fotki i wymiary. bardzo mi sie to przyda w dorobieniu nowego zaworka. a z jakiego materialu jest zrobiony ten zaworek? - stal alu czy mosiadz? nie wiem czy na tym forum mozna dawac punkty za pomoc jesli tak do bardzo chetnie dal bym koledze Witkowi. i jeszcze takie ogolne pytanko. jaki kolor proponowali byscie na pomalowanie tej maszynki? myśle o połączeniu czerwonego z .....? pozdrawiam
|
|
Powrót do góry |
|
|
witek
Dołączył: 08 Sty 2007 Posty: 71 Skąd: Opole
|
Wysłany: Pon Gru 17, 2007 6:30 pm Temat postu: |
|
|
Zawór jest wykonany z mosiądzu. Punktów nie ma i nic nie szkodzi, forum jest po to aby sobie pomagać.
Kolor? , według uznania, czerwony dobrze współgra z czarnym (moja maszyna), z zielonym i z niebieskim.
_________________ www.mikromaszyny.eu |
|
Powrót do góry |
|
|
witek
Dołączył: 08 Sty 2007 Posty: 71 Skąd: Opole
|
Wysłany: Nie Mar 16, 2008 1:47 pm Temat postu: |
|
|
Moja maszyna wreszcie jest ukończona.
Wszystkie brakujące elementy są dorobione. Część z oryginalnych jest zastąpiona nowymi, ozdobnymi.
Tym samym oryginalne pozostałości lądują w dziale sprzedaż.
Opis: |
|
Rozmiar pliku: |
93.14 KB |
Obejrzano: |
1298 Raz(y) |
|
Opis: |
|
Rozmiar pliku: |
100.75 KB |
Obejrzano: |
1381 Raz(y) |
|
_________________ www.mikromaszyny.eu |
|
Powrót do góry |
|
|
|