Forum technique.pl Strona Główna technique.pl
Forum poświęcone technice rządzonej przez inżynierów :)
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Budowa rozpoczęta !
Idź do strony 1, 2  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum technique.pl Strona Główna -> Budowa i eksploatacja (MP/SE)
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Piotr_O



Dołączył: 16 Mar 2008
Posty: 48
Skąd: k-ce

PostWysłany: Czw Mar 10, 2011 11:55 pm    Temat postu: Budowa rozpoczęta ! Odpowiedz z cytatem

Witam!
Zaczynam budowę swojej maszyny parowej, jak na razie zacząłem od tłoka z cylindrem, który mam wyciągnięty z blizej mi nie znanej maszyny ale nadaje się doskonale bo są w całości wykonane z nierdzewki.
cylinder ma średnicę 88mm długość 159mm ( otwory wlotowe pary tez juz były srednicy 9mm w odległości 16mm od krawędzi cylindra)
tłok srednicy 78,4mm i 41mm grubości z tłoczyskiem z pręta nierdzewnego 8mm. (tłok ma wykonane 2 wpusty pod o-ring lub piescienie owymiarach 3x3mm i oddalonych od krawędzi o 3,6mm)
co daje 76mm skoku tłoka
W tylnej pokrywie są 2 otwory srednicy 15mm które bedę musial zaślepić jakimiś ładnymi mosiężnymi dekielkami a w przedniej był jeden ale wkręciłem w niego śrubę z uszczelnieniem i ją uciąłem ( ładnie nie musi być bo i tak od przodu będzie przykręcony pierścień mocujący cylinder do podstawy)


W związku z budową mam pare pytań:
1) dobór średnicy koła zamachowego - tabela? wzory?
2) dobór masy przeciwwagi do masy tłoka - jak dobrze wyważyć by maszyna nie wpadała w wibracje
3) czy korbowód długości 300mm bedzie dobrym rozwiązaniem czy dłuższy?
4) potrzebuję kogoś do pomocy- nie wiem za chiny jak zrobić szczelny zawór do regulatora odśrodkowego, 1 zawór do smarowania tłoka (taki jak w modelach szkolnych tylko ze odpowiednio wiekszy), 2 zawory do spuszczania wody z komory cylindra ( po prawej i lewej stronie tłoka) oraz główny zawór odcinający (jestem w stanie nawet zapłacic za zrobienie takowych ładnych mosiężnych zaworków)

Ponizej fotki:










_________________
Nie ma rzeczy niemożliwych, są tylko rzeczy wysoce nieprawdopodobne Smile


Ostatnio zmieniony przez Piotr_O dnia Sob Mar 19, 2011 1:00 am, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Numer GG Tlen
szaroleta



Dołączył: 11 Lis 2009
Posty: 54
Skąd: Ostrów Wielkopolski

PostWysłany: Pią Mar 11, 2011 10:09 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Skany z książki "Silniki Parowe" Teobald Neumann (Wydawnictwa Komunikacyjne, Warszawa 1995)

Myślę, że literatura wszystko wyjaśni Very Happy W razie wątpliwości postaram się odpowiedzieć z doświadczenia.

Co do długości korbowodu, trzeba go dobrać tak żeby korbowód nie tworzył zbyt dużego kąta z osią tłoczyska. W moim silniku przy promieniu korby 3 cm dałem korbowód o długości 30 cm.

Myślę, że silnik koniecznie powinien mieć krzyżulec. W przeciwnym razie pewnie tłoczysko się pognie, albo zablokuje w dławicy.



146.jpg
 Opis:
 Rozmiar pliku:  213.91 KB
 Obejrzano:  1329 Raz(y)

146.jpg



147.jpg
 Opis:
 Rozmiar pliku:  183.6 KB
 Obejrzano:  1285 Raz(y)

147.jpg



148.jpg
 Opis:
 Rozmiar pliku:  208.07 KB
 Obejrzano:  1278 Raz(y)

148.jpg



149.jpg
 Opis:
 Rozmiar pliku:  179.89 KB
 Obejrzano:  1262 Raz(y)

149.jpg



150.jpg
 Opis:
 Rozmiar pliku:  136.3 KB
 Obejrzano:  1298 Raz(y)

150.jpg




Ostatnio zmieniony przez szaroleta dnia Sob Mar 12, 2011 12:11 am, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
szaroleta



Dołączył: 11 Lis 2009
Posty: 54
Skąd: Ostrów Wielkopolski

PostWysłany: Pią Mar 11, 2011 10:12 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Kolejne skany.


151.jpg
 Opis:
 Rozmiar pliku:  160.71 KB
 Obejrzano:  1252 Raz(y)

151.jpg



152.jpg
 Opis:
 Rozmiar pliku:  213.28 KB
 Obejrzano:  1326 Raz(y)

152.jpg



153.jpg
 Opis:
 Rozmiar pliku:  199.29 KB
 Obejrzano:  1302 Raz(y)

153.jpg



154.jpg
 Opis:
 Rozmiar pliku:  144.19 KB
 Obejrzano:  1298 Raz(y)

154.jpg



155.jpg
 Opis:
 Rozmiar pliku:  206.34 KB
 Obejrzano:  1294 Raz(y)

155.jpg


Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
Piotr_O



Dołączył: 16 Mar 2008
Posty: 48
Skąd: k-ce

PostWysłany: Pią Mar 11, 2011 10:37 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

w myśl zasady- pomału ale cyklicznie dodaje moje dzisiejsze dokonania

tylna pokrywa cylindra z zaślepkami
Zaślepki jeszcze wypoleruję i chce do nich dodać po 5 mosiężnych śrub m2 po obwodzie (przyznam się, ze taka ściema z nimi bo chce by maszyna wygladała ładnie a niestety jak napisałem w pierwszym poście przerabiam jakieś urządzenie i jedynym ładnym wyjściem ze sprawy korków na 3/8 cala bedzie ściema ze są to przykręcone pokrywy)

Dziękuje za skany!

Pozdrawiam i do usłyszenia






_________________
Nie ma rzeczy niemożliwych, są tylko rzeczy wysoce nieprawdopodobne Smile


Ostatnio zmieniony przez Piotr_O dnia Sob Mar 19, 2011 1:47 am, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Numer GG Tlen
Piotr_O



Dołączył: 16 Mar 2008
Posty: 48
Skąd: k-ce

PostWysłany: Sob Mar 12, 2011 11:01 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Mogę prosić o skan strony z rys.138?
_________________
Nie ma rzeczy niemożliwych, są tylko rzeczy wysoce nieprawdopodobne Smile
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Numer GG Tlen
szaroleta



Dołączył: 11 Lis 2009
Posty: 54
Skąd: Ostrów Wielkopolski

PostWysłany: Sob Mar 12, 2011 2:03 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Proszę bardzo. Generalnie chyba nic ciekawego Very Happy


144.jpg
 Opis:
 Rozmiar pliku:  175 KB
 Obejrzano:  1249 Raz(y)

144.jpg



145.jpg
 Opis:
 Rozmiar pliku:  183.56 KB
 Obejrzano:  1296 Raz(y)

145.jpg


Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
Piotr_O



Dołączył: 16 Mar 2008
Posty: 48
Skąd: k-ce

PostWysłany: Pią Mar 18, 2011 9:04 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Zeby nie było, ze nie robie postępów.
Dzisiaj zrobiłem przeciwwagę o wymiarach:
na osi otwór fi15mm
wykorbienie gwint 8mm
srednica zewnętrzna koła, z którego została wycięta 116mm
wykorbienie o promieniu 39mm
grubość z obciaznikiem 20mm
srednica wewnętrzna obciąznika 41mm]
grubość na pozostałej powierzchni 7mm
oto fotki :







oraz skróciłem przy dekielku uszczelnienie tłoczyska bo wystawało 5mm gwintu a teraz lepiej się prezentuje i maszyna bedzie zgrabniejsza oraz usunąłem pęknięty gwintownik z jednego z otworów.




Niestety zapowiada się mały przestój ze względu na spalony silnik w tokarce.

Pozdrawiam

_________________
Nie ma rzeczy niemożliwych, są tylko rzeczy wysoce nieprawdopodobne Smile
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Numer GG Tlen
Maciej



Dołączył: 30 Paź 2007
Posty: 44
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Sob Mar 26, 2011 2:44 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

No i fajnie!
Wspominasz o rowkach na oringi - jak uszczelnisz tłok i tłoczysko?
Jaki przewidujesz kocioł? Przy tych rozmiarach cylindra będzie to chyba spory kociołek.

_________________
pozdrawiam
Maciek
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Piotr_O



Dołączył: 16 Mar 2008
Posty: 48
Skąd: k-ce

PostWysłany: Nie Mar 27, 2011 6:00 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

tłok tak jak napisałem o-ringi w fazie testów jak sie spiszą to zostaną- jak nie dopasuje jakieś pierścienie. tłoczysko jest uszczelnione (jak widac na fotce powyzej we wczesniejszym moim poście) kawałkiem teflonu, który poprzez dokręcanie bedzie się zaciskał na tłoczysku (spisało się to rozwiazanie przy testach maszyny, z której posiadam cylinder i tłok)

Co do kotła to jak narazie jeszcze nie myslałem tak dokładnie ale największa rurę mosiężną lub miedzianą jaką udało mi się znaleźć ma fi 165mm wiec musze to dokładnie przemyśleć.

Pozdrawiam

_________________
Nie ma rzeczy niemożliwych, są tylko rzeczy wysoce nieprawdopodobne Smile
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Numer GG Tlen
Piotr_O



Dołączył: 16 Mar 2008
Posty: 48
Skąd: k-ce

PostWysłany: Sro Mar 30, 2011 10:48 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

powoli do przodu. czekam na pare elementów, których nie jestem w stanie wykonać u siebie ze względu na brak frezarki. Ciesze się bardzo, ze zaczynam się poruszać do przodu i do tygodnia wszystko nabierze wiekszego tempa!
oto fotki przeciwwagi z tuleją i poskładany cylinder (jeszcze bez uszczelnien)...






Pozdrawiam

_________________
Nie ma rzeczy niemożliwych, są tylko rzeczy wysoce nieprawdopodobne Smile
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Numer GG Tlen
Piotr_O



Dołączył: 16 Mar 2008
Posty: 48
Skąd: k-ce

PostWysłany: Pon Kwi 04, 2011 10:34 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam.
Oto moje kolejne dokonania- by nie było, ze budowa stoi w miejscu...

Podpory osi koła zamachowego







przyłącza pary do cylindra - zrobione z króćców pneumatycznych




_________________
Nie ma rzeczy niemożliwych, są tylko rzeczy wysoce nieprawdopodobne Smile
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Numer GG Tlen
Piotr_O



Dołączył: 16 Mar 2008
Posty: 48
Skąd: k-ce

PostWysłany: Wto Kwi 05, 2011 11:55 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

no i przyszła prowadnica krzyzulca i pierscienie!



Tak to bedzie wyglądało po poskładaniu ( muszę na podzielnicy powiercic otwory by to skręcić na mosiężne śrubki- mały pierścień razem z tym który jest przefrezowany a duzy bedzie przykrecony do tłoka później wymyslę podstawę)



Teraz czekam na wycięcie korbowodu i krzyzylca, potem zrobię podstawy, monument , zapewne w miedzyczasie dostane koło zamachowe do przetoczenia i zajmę się rozdzielaczem oraz mimośrodami i mechanizmem zmiany obrotów...

Pozdrawiam!

_________________
Nie ma rzeczy niemożliwych, są tylko rzeczy wysoce nieprawdopodobne Smile
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Numer GG Tlen
Piotr_O



Dołączył: 16 Mar 2008
Posty: 48
Skąd: k-ce

PostWysłany: Czw Kwi 21, 2011 12:16 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Korbowód przed obróbką - 25 zł


_________________
Nie ma rzeczy niemożliwych, są tylko rzeczy wysoce nieprawdopodobne Smile
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Numer GG Tlen
Piotr_O



Dołączył: 16 Mar 2008
Posty: 48
Skąd: k-ce

PostWysłany: Czw Maj 05, 2011 5:44 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Zaworki- przetoczone zaworki (kurki) spustowe wody z bloku silnika z ciągnika (np c330 lub c360) cenowo 3-zł za sztukę. dla porównania po lewej lezy oryginał...
Pierscienie - mocujące łozysko w korowodzie- musze je jeszcze ponawiercac wiertełkiem 2mm by je przykręcić do korbowodu
smarownica do krzyżulca toczona i lutowana z 2-ch elemementów



tak wyglada zabudowana smarownica- jeszcze muszę zrobić do niej "dekielek"

_________________
Nie ma rzeczy niemożliwych, są tylko rzeczy wysoce nieprawdopodobne Smile
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Numer GG Tlen
Piotr_O



Dołączył: 16 Mar 2008
Posty: 48
Skąd: k-ce

PostWysłany: Czw Maj 05, 2011 11:11 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

przyszły kolejne elementy (115zł) !
pokrywa rozdzielacza i podpory








_________________
Nie ma rzeczy niemożliwych, są tylko rzeczy wysoce nieprawdopodobne Smile
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Numer GG Tlen
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum technique.pl Strona Główna -> Budowa i eksploatacja (MP/SE) Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony 1, 2  Następny
Strona 1 z 2

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Na tym forum nie możesz dołączać plików
Możesz pobierać pliki z tego forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group