Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Piotr_O
Dołączył: 16 Mar 2008 Posty: 48 Skąd: k-ce
|
Wysłany: Czw Mar 10, 2011 11:55 pm Temat postu: Budowa rozpoczęta ! |
|
|
Witam!
Zaczynam budowę swojej maszyny parowej, jak na razie zacząłem od tłoka z cylindrem, który mam wyciągnięty z blizej mi nie znanej maszyny ale nadaje się doskonale bo są w całości wykonane z nierdzewki.
cylinder ma średnicę 88mm długość 159mm ( otwory wlotowe pary tez juz były srednicy 9mm w odległości 16mm od krawędzi cylindra)
tłok srednicy 78,4mm i 41mm grubości z tłoczyskiem z pręta nierdzewnego 8mm. (tłok ma wykonane 2 wpusty pod o-ring lub piescienie owymiarach 3x3mm i oddalonych od krawędzi o 3,6mm)
co daje 76mm skoku tłoka
W tylnej pokrywie są 2 otwory srednicy 15mm które bedę musial zaślepić jakimiś ładnymi mosiężnymi dekielkami a w przedniej był jeden ale wkręciłem w niego śrubę z uszczelnieniem i ją uciąłem ( ładnie nie musi być bo i tak od przodu będzie przykręcony pierścień mocujący cylinder do podstawy)
W związku z budową mam pare pytań:
1) dobór średnicy koła zamachowego - tabela? wzory?
2) dobór masy przeciwwagi do masy tłoka - jak dobrze wyważyć by maszyna nie wpadała w wibracje
3) czy korbowód długości 300mm bedzie dobrym rozwiązaniem czy dłuższy?
4) potrzebuję kogoś do pomocy- nie wiem za chiny jak zrobić szczelny zawór do regulatora odśrodkowego, 1 zawór do smarowania tłoka (taki jak w modelach szkolnych tylko ze odpowiednio wiekszy), 2 zawory do spuszczania wody z komory cylindra ( po prawej i lewej stronie tłoka) oraz główny zawór odcinający (jestem w stanie nawet zapłacic za zrobienie takowych ładnych mosiężnych zaworków)
Ponizej fotki:
_________________ Nie ma rzeczy niemożliwych, są tylko rzeczy wysoce nieprawdopodobne 
Ostatnio zmieniony przez Piotr_O dnia Sob Mar 19, 2011 1:00 am, w całości zmieniany 1 raz |
|
Powrót do góry |
|
 |
szaroleta
Dołączył: 11 Lis 2009 Posty: 54 Skąd: Ostrów Wielkopolski
|
Wysłany: Pią Mar 11, 2011 10:09 pm Temat postu: |
|
|
Skany z książki "Silniki Parowe" Teobald Neumann (Wydawnictwa Komunikacyjne, Warszawa 1995)
Myślę, że literatura wszystko wyjaśni W razie wątpliwości postaram się odpowiedzieć z doświadczenia.
Co do długości korbowodu, trzeba go dobrać tak żeby korbowód nie tworzył zbyt dużego kąta z osią tłoczyska. W moim silniku przy promieniu korby 3 cm dałem korbowód o długości 30 cm.
Myślę, że silnik koniecznie powinien mieć krzyżulec. W przeciwnym razie pewnie tłoczysko się pognie, albo zablokuje w dławicy.
Opis: |
|
Rozmiar pliku: |
213.91 KB |
Obejrzano: |
1849 Raz(y) |

|
Opis: |
|
Rozmiar pliku: |
183.6 KB |
Obejrzano: |
1752 Raz(y) |

|
Opis: |
|
Rozmiar pliku: |
208.07 KB |
Obejrzano: |
1777 Raz(y) |

|
Opis: |
|
Rozmiar pliku: |
179.89 KB |
Obejrzano: |
1742 Raz(y) |

|
Opis: |
|
Rozmiar pliku: |
136.3 KB |
Obejrzano: |
1778 Raz(y) |

|
Ostatnio zmieniony przez szaroleta dnia Sob Mar 12, 2011 12:11 am, w całości zmieniany 2 razy |
|
Powrót do góry |
|
 |
szaroleta
Dołączył: 11 Lis 2009 Posty: 54 Skąd: Ostrów Wielkopolski
|
Wysłany: Pią Mar 11, 2011 10:12 pm Temat postu: |
|
|
Kolejne skany.
Opis: |
|
Rozmiar pliku: |
160.71 KB |
Obejrzano: |
1748 Raz(y) |

|
Opis: |
|
Rozmiar pliku: |
213.28 KB |
Obejrzano: |
1821 Raz(y) |

|
Opis: |
|
Rozmiar pliku: |
199.29 KB |
Obejrzano: |
1783 Raz(y) |

|
Opis: |
|
Rozmiar pliku: |
144.19 KB |
Obejrzano: |
1779 Raz(y) |

|
Opis: |
|
Rozmiar pliku: |
206.34 KB |
Obejrzano: |
1812 Raz(y) |

|
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Piotr_O
Dołączył: 16 Mar 2008 Posty: 48 Skąd: k-ce
|
Wysłany: Pią Mar 11, 2011 10:37 pm Temat postu: |
|
|
w myśl zasady- pomału ale cyklicznie dodaje moje dzisiejsze dokonania
tylna pokrywa cylindra z zaślepkami
Zaślepki jeszcze wypoleruję i chce do nich dodać po 5 mosiężnych śrub m2 po obwodzie (przyznam się, ze taka ściema z nimi bo chce by maszyna wygladała ładnie a niestety jak napisałem w pierwszym poście przerabiam jakieś urządzenie i jedynym ładnym wyjściem ze sprawy korków na 3/8 cala bedzie ściema ze są to przykręcone pokrywy)
Dziękuje za skany!
Pozdrawiam i do usłyszenia
_________________ Nie ma rzeczy niemożliwych, są tylko rzeczy wysoce nieprawdopodobne 
Ostatnio zmieniony przez Piotr_O dnia Sob Mar 19, 2011 1:47 am, w całości zmieniany 1 raz |
|
Powrót do góry |
|
 |
Piotr_O
Dołączył: 16 Mar 2008 Posty: 48 Skąd: k-ce
|
Wysłany: Sob Mar 12, 2011 11:01 am Temat postu: |
|
|
Mogę prosić o skan strony z rys.138?
_________________ Nie ma rzeczy niemożliwych, są tylko rzeczy wysoce nieprawdopodobne  |
|
Powrót do góry |
|
 |
szaroleta
Dołączył: 11 Lis 2009 Posty: 54 Skąd: Ostrów Wielkopolski
|
Wysłany: Sob Mar 12, 2011 2:03 pm Temat postu: |
|
|
Proszę bardzo. Generalnie chyba nic ciekawego
Opis: |
|
Rozmiar pliku: |
175 KB |
Obejrzano: |
1743 Raz(y) |

|
Opis: |
|
Rozmiar pliku: |
183.56 KB |
Obejrzano: |
1789 Raz(y) |

|
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Piotr_O
Dołączył: 16 Mar 2008 Posty: 48 Skąd: k-ce
|
Wysłany: Pią Mar 18, 2011 9:04 pm Temat postu: |
|
|
Zeby nie było, ze nie robie postępów.
Dzisiaj zrobiłem przeciwwagę o wymiarach:
na osi otwór fi15mm
wykorbienie gwint 8mm
srednica zewnętrzna koła, z którego została wycięta 116mm
wykorbienie o promieniu 39mm
grubość z obciaznikiem 20mm
srednica wewnętrzna obciąznika 41mm]
grubość na pozostałej powierzchni 7mm
oto fotki :
oraz skróciłem przy dekielku uszczelnienie tłoczyska bo wystawało 5mm gwintu a teraz lepiej się prezentuje i maszyna bedzie zgrabniejsza oraz usunąłem pęknięty gwintownik z jednego z otworów.
Niestety zapowiada się mały przestój ze względu na spalony silnik w tokarce.
Pozdrawiam
_________________ Nie ma rzeczy niemożliwych, są tylko rzeczy wysoce nieprawdopodobne  |
|
Powrót do góry |
|
 |
Maciej
Dołączył: 30 Paź 2007 Posty: 45 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Sob Mar 26, 2011 2:44 pm Temat postu: |
|
|
No i fajnie!
Wspominasz o rowkach na oringi - jak uszczelnisz tłok i tłoczysko?
Jaki przewidujesz kocioł? Przy tych rozmiarach cylindra będzie to chyba spory kociołek.
_________________ pozdrawiam
Maciek |
|
Powrót do góry |
|
 |
Piotr_O
Dołączył: 16 Mar 2008 Posty: 48 Skąd: k-ce
|
Wysłany: Nie Mar 27, 2011 6:00 am Temat postu: |
|
|
tłok tak jak napisałem o-ringi w fazie testów jak sie spiszą to zostaną- jak nie dopasuje jakieś pierścienie. tłoczysko jest uszczelnione (jak widac na fotce powyzej we wczesniejszym moim poście) kawałkiem teflonu, który poprzez dokręcanie bedzie się zaciskał na tłoczysku (spisało się to rozwiazanie przy testach maszyny, z której posiadam cylinder i tłok)
Co do kotła to jak narazie jeszcze nie myslałem tak dokładnie ale największa rurę mosiężną lub miedzianą jaką udało mi się znaleźć ma fi 165mm wiec musze to dokładnie przemyśleć.
Pozdrawiam
_________________ Nie ma rzeczy niemożliwych, są tylko rzeczy wysoce nieprawdopodobne  |
|
Powrót do góry |
|
 |
Piotr_O
Dołączył: 16 Mar 2008 Posty: 48 Skąd: k-ce
|
Wysłany: Sro Mar 30, 2011 10:48 pm Temat postu: |
|
|
powoli do przodu. czekam na pare elementów, których nie jestem w stanie wykonać u siebie ze względu na brak frezarki. Ciesze się bardzo, ze zaczynam się poruszać do przodu i do tygodnia wszystko nabierze wiekszego tempa!
oto fotki przeciwwagi z tuleją i poskładany cylinder (jeszcze bez uszczelnien)...
Pozdrawiam
_________________ Nie ma rzeczy niemożliwych, są tylko rzeczy wysoce nieprawdopodobne  |
|
Powrót do góry |
|
 |
Piotr_O
Dołączył: 16 Mar 2008 Posty: 48 Skąd: k-ce
|
Wysłany: Pon Kwi 04, 2011 10:34 pm Temat postu: |
|
|
Witam.
Oto moje kolejne dokonania- by nie było, ze budowa stoi w miejscu...
Podpory osi koła zamachowego
przyłącza pary do cylindra - zrobione z króćców pneumatycznych
_________________ Nie ma rzeczy niemożliwych, są tylko rzeczy wysoce nieprawdopodobne  |
|
Powrót do góry |
|
 |
Piotr_O
Dołączył: 16 Mar 2008 Posty: 48 Skąd: k-ce
|
Wysłany: Wto Kwi 05, 2011 11:55 pm Temat postu: |
|
|
no i przyszła prowadnica krzyzulca i pierscienie!
Tak to bedzie wyglądało po poskładaniu ( muszę na podzielnicy powiercic otwory by to skręcić na mosiężne śrubki- mały pierścień razem z tym który jest przefrezowany a duzy bedzie przykrecony do tłoka później wymyslę podstawę)
Teraz czekam na wycięcie korbowodu i krzyzylca, potem zrobię podstawy, monument , zapewne w miedzyczasie dostane koło zamachowe do przetoczenia i zajmę się rozdzielaczem oraz mimośrodami i mechanizmem zmiany obrotów...
Pozdrawiam!
_________________ Nie ma rzeczy niemożliwych, są tylko rzeczy wysoce nieprawdopodobne  |
|
Powrót do góry |
|
 |
Piotr_O
Dołączył: 16 Mar 2008 Posty: 48 Skąd: k-ce
|
Wysłany: Czw Kwi 21, 2011 12:16 am Temat postu: |
|
|
Korbowód przed obróbką - 25 zł
_________________ Nie ma rzeczy niemożliwych, są tylko rzeczy wysoce nieprawdopodobne  |
|
Powrót do góry |
|
 |
Piotr_O
Dołączył: 16 Mar 2008 Posty: 48 Skąd: k-ce
|
Wysłany: Czw Maj 05, 2011 5:44 pm Temat postu: |
|
|
Zaworki- przetoczone zaworki (kurki) spustowe wody z bloku silnika z ciągnika (np c330 lub c360) cenowo 3-zł za sztukę. dla porównania po lewej lezy oryginał...
Pierscienie - mocujące łozysko w korowodzie- musze je jeszcze ponawiercac wiertełkiem 2mm by je przykręcić do korbowodu
smarownica do krzyżulca toczona i lutowana z 2-ch elemementów
tak wyglada zabudowana smarownica- jeszcze muszę zrobić do niej "dekielek"
_________________ Nie ma rzeczy niemożliwych, są tylko rzeczy wysoce nieprawdopodobne  |
|
Powrót do góry |
|
 |
Piotr_O
Dołączył: 16 Mar 2008 Posty: 48 Skąd: k-ce
|
Wysłany: Czw Maj 05, 2011 11:11 pm Temat postu: |
|
|
przyszły kolejne elementy (115zł) !
pokrywa rozdzielacza i podpory
_________________ Nie ma rzeczy niemożliwych, są tylko rzeczy wysoce nieprawdopodobne  |
|
Powrót do góry |
|
 |
|