Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Donkihot
Dołączył: 21 Kwi 2015 Posty: 20
|
Wysłany: Wto Lis 03, 2015 9:35 am Temat postu: |
|
|
marsosno napisał: | Z Anglii mogę ściągnąć kocioł z CE, kupić odlewy itd - no ok 30 tys |
Jak bym wydał taką kaskę to żona wystawiła by mnie na wycieraczkę
marsosno napisał: | pytałem z bibliotece i archiwum - jedyna odpowiedź to mam sobie poszukać w spisie elektronicznym. Coś tam znalazłem nawet zeskanowane ale to niewiele. |
No to już jakiś postęp Możesz podzielić się znaleziskiem? Proszę na pocztę donkihot@o2.pl Powiedz jeszcze czy jest dostęp (zdalny przez internet) do tego archiwum elektronicznego?
To wolnymi chwilami sam też bym poszukał.
Co do Twojego kociołka, to powiem że robi wrażenie
Pochwal się silnikiem który będzie konsumował parę z niego.
|
|
Powrót do góry |
|
 |
marsosno
Dołączył: 20 Paź 2015 Posty: 37 Skąd: okolice Koła
|
Wysłany: Wto Lis 03, 2015 10:56 am Temat postu: |
|
|
poszło na maila
a tu masz ceny tych zabawek do składania
http://www.steamtractionworld.com/pricelistjuly2011-site.jpg
U mnie same rury na kociołek to ok 1000zł.
załączam fotki bojlera ze CE ok 10 tys zł do kupienia w Anglii. Firma nie ma strony www ale robią rożne kociołki do lokomobil, lokomotyw itp
Opis: |
|
Rozmiar pliku: |
187.54 KB |
Obejrzano: |
814 Raz(y) |

|
Opis: |
|
Rozmiar pliku: |
79.94 KB |
Obejrzano: |
789 Raz(y) |

|
Opis: |
|
Rozmiar pliku: |
115.67 KB |
Obejrzano: |
807 Raz(y) |

|
_________________ Pozdrawiam
Marek |
|
Powrót do góry |
|
 |
Pastor
Dołączył: 03 Sie 2007 Posty: 112 Skąd: Ś-ca
|
Wysłany: Czw Lis 05, 2015 6:49 pm Temat postu: |
|
|
Donkihot napisał: |
Nic straconego, możesz poczytać w domu
|
Musiałem w tym celu poczekac aż dostanę grypę, ale w końcu się doczekałem
Co do poszukiwan dokumentacji to słabo rzecz widzę. Wojna dośc dokładnie wyczyściła archiwa, a to czego nie dała rady wojna dokończono po niej. No chyba ze liczysz na współczesną dokumentację "odtworzeniową" na potrzeby remontu. Czyli szukaj w Interloku jesli już.
Poza tym - nie wysyłajcie pism, tylko raczej próbujcie dzwonić albo lepiej pytajcie osobiście. Szukajcie ludzi którzy moga coś wiedzieć o ludzich którzy moga cos wiedzieć Człowiek na końcu takiego łancucha być moze faktycznie będzie cos wiedział Przynajmniej unikniecie czekania na odpowiedź na pisma, które ktoś zwyczajnie olał.
Druga rzecz którą mógłbym poradzić - pogadajcie z wodzem przybytku w Szreniawie żeby pozwolił zrobić pomiary tej lokomobili i zróbcie własna dokumentację. Moze być łatwiej i szybciej niż czekać na mannę z nieba. Pamiętaj że chcesz zrobić działajacy model redukcyjny. Siłą rzeczy nie będziesz w stanie zrobić DOKŁADNEJ kopii w mniejszej skali. Nie ma sensu np. 4-rokrotnie pomniejszać średnicy płomieniówek żeby koniecznie utrzymac ich ilość. To samo np. z ilością zespórek w skrzyni ogniowej, modułem zębów przekładni i cała masą szczegółów których zwyczajnie nie ma sensu kopiować bo ich.. nie widać. Pamiętaj że model ma działać, a przy tym ma WYGLĄDAĆ jak pomniejszony oryginał, a nie BYĆ pomniejszonym oryginałem.
Tak czy inaczej będziesz musiał budując model zrobić pewne uproszczenia, najlepiej takie które tego widoku nie zakłócą. Idąc tym torem łatwiej będzie Ci zrobić własna dokumentację z inwentaryzacji oryginału i pewnie zrobisz to szybciej niż doczekasz się gotowej.
Tak czy siak zycze powodzenia.
Informuj o postępach.
A co do procedury legalizacji samego kotła, kiedyś dostałem garść info z 1-szej ręki. Moze się przyda:
http://www.technique.pl/phpBB2/viewtopic.php?t=191
Cóż.. Napisałabym że rozsądne wykonanie i rzetelna próba ciśnieniowa są więcej warte niż te formalne bzdury... ale nie napiszę
|
|
Powrót do góry |
|
 |
marsosno
Dołączył: 20 Paź 2015 Posty: 37 Skąd: okolice Koła
|
Wysłany: Czw Lis 05, 2015 9:59 pm Temat postu: |
|
|
Zastanawia mnie to - jeśli sobie wyremontuje taka zabytkową lokomobile - teoretycznie. Będę ją zasilał ciśnieniem z kompresora, bez używania kotła to też trzeba zgłaszać do UDT
Jest to trochę bez sensu ale mogę zrobić sobie pojazd parowy i będę ciągał za nim kompresor z silnikiem spalinowym
_________________ Pozdrawiam
Marek |
|
Powrót do góry |
|
 |
marsosno
Dołączył: 20 Paź 2015 Posty: 37 Skąd: okolice Koła
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Donkihot
Dołączył: 21 Kwi 2015 Posty: 20
|
Wysłany: Pią Lis 06, 2015 5:04 pm Temat postu: |
|
|
Pastor napisał: |
Musiałem w tym celu poczekac aż dostanę grypę, ale w końcu się doczekałem Very Happy |
To nie fajnie, życzę szybkiego powrotu do zdrowia.
Pastor napisał: | raczej próbujcie dzwonić,Przynajmniej unikniecie czekania na odpowiedź |
Tak właśnie ostatnio zrobiłem
Pastor napisał: |
Druga rzecz którą mógłbym poradzić - pogadajcie z wodzem przybytku w Szreniawie żeby pozwolił zrobić pomiary tej lokomobili i zróbcie własna dokumentację. Moze być łatwiej i szybciej niż czekać na mannę z nieba |
Wyprawa do Szreniawy i tak jest w planach, ale dopiero w przyszłym roku (na wiosnę) Niestety w trakcie oględzin i pomiarów nie będę w stanie zajrzeć do silnika, a tam jest jakiś myk. Na tym filmiku https://www.youtube.com/watch?v=ddG7TgVsEbw dokładnie 10;33 jest mowa o wielokrotnym użyciu pary i tłokach wysokiego i niskiego ciśnienia. Wydaje mi się że jest tu jakaś nieścisłość, bo na zdjęciach rozebranego silnika, widać dwa cylindry tłokowe o tej samej średnicy i dwa cylindry zaworowe (chyba że się mylę, lub wał korbowy ma inne skoki wykorbienia dla poszczególnych cylindrów) Jaki jest przebieg kanałów w bloku silnika? tego też bez dokumentacji nikt nie powie.
I kółko się zamknęło.
Pastor napisał: | Siłą rzeczy nie będziesz w stanie zrobić DOKŁADNEJ kopii |
Oczywiście że tak, ale co z zagadnieniami ukrytymi w głębi maszyny (tam gdzie moje oko nie sięgnie)?
Pastor napisał: | Tak czy siak zycze powodzenia. |
To nie życz tylko pomóż, bo jak nie znajdę dokumentacji to trzeba będzie wykminić, jak działa rozrząd i jego sterowanie i jaki jest przebieg kanałów parowych w bloku silnika?
Co do dokumentacji (tak po krótce) Interlok nie ma, Szreniawa nie ma, Fabryka Cegielskiego nie ma, muzeum w Poznaniu nie ma, SIMP nie ma, Muzeum Techniki nie ma, Muzeum kolejnictwa nie ma, ostatnia szansa to SIMP Poznań rozmawiałem z człowiekiem, który zajmuje się archiwum. Powiedział że nie ma, ale może mieć jego znajomy z kąś-tam, obiecał że w przeciągu tygodnia oddzwoni do mnie z odpowiedzią.
W ich zbiorach jest to:http://www.simp-poznan.pl/dokumentacja-maszyn-i-urzadzen/archiwum-techniki/lokomobile-parowozy-drogowe-walce-szosowe.html
I niestety tylko to.
|
|
Powrót do góry |
|
 |
marsosno
Dołączył: 20 Paź 2015 Posty: 37 Skąd: okolice Koła
|
Wysłany: Pią Lis 06, 2015 5:27 pm Temat postu: |
|
|
Donkihot
zobacz na tej stronie czeskiej co zapodałem - tam masz dokładnie pokazane jak działa silnik dwukomorowy - pierwszego i drugiego sprężania.
Oglądałem tą lokomobile i wydaje mi się , że ten silnik jest trochę rozbudowany...
natomiast ta zielona ma prostszy silnik
Opis: |
|
Rozmiar pliku: |
175.22 KB |
Obejrzano: |
819 Raz(y) |

|
Opis: |
|
Rozmiar pliku: |
178.28 KB |
Obejrzano: |
807 Raz(y) |

|
Opis: |
|
Rozmiar pliku: |
177.93 KB |
Obejrzano: |
799 Raz(y) |

|
Opis: |
|
Rozmiar pliku: |
185.92 KB |
Obejrzano: |
809 Raz(y) |

|
Opis: |
|
Rozmiar pliku: |
199.26 KB |
Obejrzano: |
805 Raz(y) |

|
_________________ Pozdrawiam
Marek |
|
Powrót do góry |
|
 |
marsosno
Dołączył: 20 Paź 2015 Posty: 37 Skąd: okolice Koła
|
Wysłany: Pią Lis 06, 2015 5:33 pm Temat postu: |
|
|
dalej
Opis: |
|
Rozmiar pliku: |
228.75 KB |
Obejrzano: |
796 Raz(y) |

|
Opis: |
|
Rozmiar pliku: |
171.7 KB |
Obejrzano: |
825 Raz(y) |

|
Opis: |
|
Rozmiar pliku: |
144.21 KB |
Obejrzano: |
815 Raz(y) |

|
_________________ Pozdrawiam
Marek |
|
Powrót do góry |
|
 |
Donkihot
Dołączył: 21 Kwi 2015 Posty: 20
|
Wysłany: Sob Lis 07, 2015 1:12 pm Temat postu: |
|
|
marsosno napisał: | Donkihot
zobacz na tej stronie czeskiej co zapodałem - tam masz dokładnie pokazane jak działa silnik dwukomorowy - pierwszego i drugiego sprężania.
|
Dzięki, ale zasada działania silników wielokrotnego rozprężania jest mi znana. Na stronie którą wskazałeś (na pierwszy żyt oka) widać że takie silniki były konstruowane z zachowanie tego samego skoku tłoka a różnej średnicy cylindra (zazwyczaj pierwszy stopień miał 2x mniejszą średnicę niż drugi itd.)
Ja widzę nieścisłości w opisie zawartym w filmiku który podałem, bo na tym zdjęciu widać wyraźnie, że oba cylindry (tłokowe te poziome) są tej samej średnicy, zaś cylindry (te małe ustawione w pionie) stawiam że to cylindry rozrządu, a nie tłoki pierwszego stopnia
No chyba że się mylę, bo tu widać kanały (blisko brzegu małego cylindra) które mogą służyć do napełniania i opróżniania (o ile to cylinder pierwszego stopnia)
Przydałaby się dokumentacja
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Pastor
Dołączył: 03 Sie 2007 Posty: 112 Skąd: Ś-ca
|
Wysłany: Sob Lis 07, 2015 1:32 pm Temat postu: |
|
|
Donkihot napisał: | [
W ich zbiorach jest to:http://www.simp-poznan.pl/dokumentacja-maszyn-i-urzadzen/archiwum-techniki/lokomobile-parowozy-drogowe-walce-szosowe.html
I niestety tylko to. |
Oo widzisz - mało nie oślepłem od gapienia sie w filmiki i zdjecia i juz sobie ułozyłem elabarat świadczący o tym że to moim zdaniem wcale nie jest silnik sprzęzony tylko bliźniaczy, a tu przeciez wprost tak jest napisane
No to przynajmniej w tym temacie chyba jest jasność. To nie jest silnik podwójnego rozprężania. Ma dwa cylindry ale o tej samej średnicy (160 mm wg powyzszego), z filmików wydaje sie tez że o tym samym skoku (280 mm) i przestawione o 90° na korbach. Do tego wyraźnie widać przewody pary wylotowej z cylindrów rozrządu zebrane razem (piękny odlew..) i wprowadzone do dymnicy. Doprowadzenia pary do cylindrów rozrządu tez jakby widać - dwa osobne przewody z lewej do górnego i z prawej do dolnego rozrządu. Gdyby to był silnik sprzężony, doprowadzenie i odbiór pary byłyby pojedyncze.
Czyli to jest silnik dwucylindrowy bliźniaczy, a nie compound. Taki silnik jest praktyczniejszy w eksploatacji - nie mam martwych punktów przy starcie, dużo równomierniej oddaje moment napędowy itp. Facet mówiący o podwójnym rozprężaniu zwyczajnie sie pomylił.
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Pastor
Dołączył: 03 Sie 2007 Posty: 112 Skąd: Ś-ca
|
Wysłany: Sob Lis 07, 2015 1:35 pm Temat postu: |
|
|
Donkihot napisał: |
No chyba że się mylę, bo tu widać kanały (blisko brzegu małego cylindra) które mogą służyć do napełniania i opróżniania (o ile to cylinder pierwszego stopnia)
Przydałaby się dokumentacja  |
Tam głębiej widać jakby otwór łączący z cylindrem roboczym.
A te szczeliny bliżej krawędzi to połączenie wylotu pary z tylnej sekcji cylindra rozrządu z przednią sekcją, z której przez piekny odlewany kolektor para odprowadzana jest do inżektora w dymnicy.
Z braku lepszegu rysunku rzuc okiem na ten:
Para wylotowa wydostaje sie do cylindra rozrządu przez dwa kanały, przed i za tłokiem rozrządu, a z tamtąd dwoma osobnymi kanałami na zewnątrz. W naszym przypadku kanał wylotowy jest wspólny, więc myśle ze w odlewie jest specjalne połączenie sekcji wylotowej z tyłu maszyny z sekcją wylotową z przodu, z której z kolei zuzyta para wylatuje w świat.
I robi to z obu cylindrów rozrządu jednocześnie - wniosek: to nie jest silnik podwójnego rozprężania!
|
|
Powrót do góry |
|
 |
marsosno
Dołączył: 20 Paź 2015 Posty: 37 Skąd: okolice Koła
|
Wysłany: Sob Lis 07, 2015 3:12 pm Temat postu: |
|
|
[quote="Pastor"]
Jak oglądałem tą lokomobile w muzeum to się właśnie zastanawiałem czemu 2 rury wchodzą do silnika równolegle - podwójne komory - to wszystko wyjaśnia
_________________ Pozdrawiam
Marek |
|
Powrót do góry |
|
 |
Donkihot
Dołączył: 21 Kwi 2015 Posty: 20
|
Wysłany: Sob Lis 07, 2015 6:57 pm Temat postu: |
|
|
Świetnie, zaczęło się od pytania o kocioł, a już jesteśmy przy rozkminianiu lokomobili. Dobrze idzie, proszę o dalsze podpowiedzi.
Pastor chcę usystematyzować dane i rozwiać swoje wątpliwości:
Nr.1 - dojście pary z przegrzewacza.
Nr.2 - jakiś zawór, do czego?
Nr.3 - gdzieś mi się zawieruszył
Nr.4 - co to jest?
Nr.5 - co to jest?
Nr.6 - co to jest?
Nr.8 - co to jest?
Nr.7 - jet to głowica z zaworami bezpieczeństwa, od strony maszynisty jest cięgło (widać je na fotce którą wkleiłem wcześniej - ten rozebrany blok silnika) Cięgło jest zaworem płytowym służącym do dozowania ilości pary (taki pedał-cięgło gazu) co zaburza twoją hipotezę że rura Nr. - 11 jest drugim dojściem pary (do lewego cylindra) bo nie przechodzi przez zawór płytowy na górze silnika.
Więc czym jest rura
Nr.11?
Nr.12 - co to jest
Nr.23 - co to jest
Nr.9 - co to jest
Nr.10 - to kolektor wydechowy do inżektora w dymnicy (chyba)
Wiem że lokomobila jest zaopatrzona w w dwie pompy do uzupełniania wody. Jedna jest tłokowa, a druga inżektorowa. Więc Nr. 4, 8 i 13 to będą któreś z nich. Tylko który jest który?
Opis: |
|
Rozmiar pliku: |
187.24 KB |
Obejrzano: |
856 Raz(y) |

|
Opis: |
|
Rozmiar pliku: |
154.55 KB |
Obejrzano: |
796 Raz(y) |

|
|
|
Powrót do góry |
|
 |
marsosno
Dołączył: 20 Paź 2015 Posty: 37 Skąd: okolice Koła
|
Wysłany: Sob Lis 07, 2015 8:32 pm Temat postu: |
|
|
Donkihot
wyśle ci fotki na maila bo te musiałem pomniejszać i słabo widać
szkoda, że nie miałem drabiny - zrobione z góry były by lepsze
to są fotki z telefonu.
aparatem nie mam zrobione bo podczas pokazów była pod parą i nie można było z bliska podejść.
Przeglądałem pozostałe fotki innych lokomobil w Szreniawie i tam też są silniki podwójne
Opis: |
|
Rozmiar pliku: |
230.92 KB |
Obejrzano: |
809 Raz(y) |

|
Opis: |
|
Rozmiar pliku: |
204.4 KB |
Obejrzano: |
831 Raz(y) |

|
Opis: |
|
Rozmiar pliku: |
190.79 KB |
Obejrzano: |
848 Raz(y) |

|
Opis: |
|
Rozmiar pliku: |
234.99 KB |
Obejrzano: |
774 Raz(y) |

|
Opis: |
|
Rozmiar pliku: |
241.97 KB |
Obejrzano: |
821 Raz(y) |

|
_________________ Pozdrawiam
Marek |
|
Powrót do góry |
|
 |
marsosno
Dołączył: 20 Paź 2015 Posty: 37 Skąd: okolice Koła
|
Wysłany: Sob Lis 07, 2015 9:09 pm Temat postu: |
|
|
Tu jest opis jak facet robi model silnika parowego i kociołka. Bardzo dużo zdjęć. Podziwiam gościa jak na takich maszynach można zrobić coś takiego...
http://www.rcdon.com/html/6ci_steam_engine_project.html
prześledź jak jest zrobiony cylinder i suwadło rozdzielacza pary - może lokomobila Cegielskiego też ma coś podobnego. Masz wtedy powrót pary z jednej strony.
_________________ Pozdrawiam
Marek |
|
Powrót do góry |
|
 |
|