Forum technique.pl Strona Główna technique.pl
Forum poświęcone technice rządzonej przez inżynierów :)
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Przekrój maszyny parowej jako model działający

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum technique.pl Strona Główna -> Budowa i eksploatacja (MP/SE)
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
tendrzak



Dołączył: 04 Paź 2009
Posty: 2

PostWysłany: Pią Paź 09, 2009 5:52 pm    Temat postu: Przekrój maszyny parowej jako model działający Odpowiedz z cytatem

Witam . z uwagi że też na tym forum jestem nowy i jak większość zaczynam przyjemność zabawy poprzez zakup na giełdzie staroci szkolnej maszyny parowej i jej remont który jest aktualnie w połowie . mam pytanie . W pomocach szkolnych jak wiemy były dwie maszyny parowe - pełnosprawna i przekrój . Pytanie czy ktoś już z was przerabiał maszynę przekrojową na maszynę w pełni działającą ??. Czy jest sens temu się poświęcać ??. Maszyna przekrojowa wygląda jak byśmy mieli co najmniej ponad połowę roboty z głowy . jest osadzone koło zamachowe , regulator obrotów Watta , korba z krzyżulcem i wykorbieniem , oraz korba z wykorbieniem do skrzyni suwakowej. Brak cylindra z tłokiem , skrzyni suwakowej z suwakiem i zaworu
regulatora odśrodkowego . Czyli części głównej silnika. Oczywiście wszystko da się dorobić pytanie czy ktoś z was już przy tym eksperymentował , bo to co jest dalekie jest od precyzji wykonania . Był to model na korbkę i precyzja była do tego dostosowana , a nie do pracy ciągłej. Jeżeli ktoś to przerabiał a udało mu się to uruchomić może podzieli się swoim doświadczeniem bo na pewno sporo osób zastanawia się czy warta skórka za wyprawkę i dołączy zdjęcia .Sam tym tematem jestem zainteresowany .
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
szdowk



Dołączył: 01 Kwi 2006
Posty: 204
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Sob Paź 10, 2009 6:54 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Hello

Kiedyś podjęliśmy eksperymentalnie próbę przebudowy takiego silnika i mamy dwa wnioski:
1. Łożyskowanie wału korbowego jest marne. Zależnie od egzemplarza nawet bardzo marne. W zasadzie powinno się je zrobić od nowa.
2. Krzyżulec jest niby ładny, ale od jego strony jest bardzo mało miejsca, aby w prosty sposób umieścić dławnicę.
Generalnie wykonaliśmy jeden prototyp złożony z dorabianych elementów toczonych i frezowanych (zdjęcie poniżej). Przygotowaliśmy też części na drugi prototyp złożony z elementów odlewanych, ale nie starczyło pary na dalszy montaż (może kiedyś)...
Widzieliśmy też na Allegro czyjąś przeróbkę, wyglądającą całkiem ładnie (zdjęcie poniżej).



85327815_2.jpeg
 Opis:
Model, który który był wystawiony kiedyś na Allegro (zdjęcie z Allegro).
 Rozmiar pliku:  11.18 KB
 Obejrzano:  66019 Raz(y)

85327815_2.jpeg



100_1547-m.jpg
 Opis:
Wykonany przez nas, nieukończony prototyp, złożony z frezowanych i toczonych elementów. Cylinder docelowo miał być obłożony drewnem.
 Rozmiar pliku:  33.33 KB
 Obejrzano:  4486 Raz(y)

100_1547-m.jpg



_________________
Szymon D.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
zbeep



Dołączył: 08 Sty 2010
Posty: 13
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Nie Sty 10, 2010 2:12 pm    Temat postu: Re: Przekrój maszyny parowej jako model działający Odpowiedz z cytatem

tendrzak napisał:
Pytanie czy ktoś już z was przerabiał maszynę przekrojową na maszynę w pełni działającą ??. Czy jest sens temu się poświęcać ??. Maszyna przekrojowa wygląda jak byśmy mieli co najmniej ponad połowę roboty z głowy . jest osadzone koło zamachowe , regulator obrotów Watta , korba z krzyżulcem i wykorbieniem , oraz korba z wykorbieniem do skrzyni suwakowej. Brak cylindra z tłokiem , skrzyni suwakowej z suwakiem i zaworu
regulatora odśrodkowego . Czyli części głównej silnika. Oczywiście wszystko da się dorobić pytanie czy ktoś z was już przy tym eksperymentował , bo to co jest dalekie jest od precyzji wykonania . Był to model na korbkę i precyzja była do tego dostosowana , a nie do pracy ciągłej. Jeżeli ktoś to przerabiał a udało mu się to uruchomić może podzieli się swoim doświadczeniem bo na pewno sporo osób zastanawia się czy warta skórka za wyprawkę i dołączy zdjęcia .Sam tym tematem jestem zainteresowany .

Witam ! Very Happy

Jestem tu, na tym forum oseskiem chociaż uważnie od kilku miesięcy przeglądam posty stałych bywalców.
Chciałem zaprezentować swoją konstrukcję - udowadniając że wykonanie działającej maszyny jest możliwe z przekrojowego modelu. Very Happy
Trochę szczegółów odnośnie tej konstrukcji maszyny.

średnica zewnętrzna cylindra - Φ 64 mm
średnica tłoka\cylindra wew. - Φ 45 mm
skok tłoka - 46 mm
skok suwaka - 13 mm
pojemność skokowa ≈ 76 cm³

filmiki z pracy poniżej:

http://www.youtube.com/watch?v=ySeVeruizy0

http://www.youtube.com/watch?v=LzphlIJ04RM



DSCN2481.JPG
 Opis:
 Rozmiar pliku:  230.53 KB
 Obejrzano:  4113 Raz(y)

DSCN2481.JPG



DSCN2478.JPG
 Opis:
 Rozmiar pliku:  199.52 KB
 Obejrzano:  4057 Raz(y)

DSCN2478.JPG



DSCN2476.JPG
 Opis:
 Rozmiar pliku:  223.8 KB
 Obejrzano:  3973 Raz(y)

DSCN2476.JPG



DSCN2474.JPG
 Opis:
 Rozmiar pliku:  205.53 KB
 Obejrzano:  4027 Raz(y)

DSCN2474.JPG


Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
szdowk



Dołączył: 01 Kwi 2006
Posty: 204
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Pią Sty 15, 2010 7:05 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Hello

Wow!

Very Happy

Acz chyba trochę brakuje przegubu na cięgle rozrządu Wink

_________________
Szymon D.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
zbeep



Dołączył: 08 Sty 2010
Posty: 13
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Pią Sty 15, 2010 11:01 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

szdowk napisał:

Acz chyba trochę brakuje przegubu na cięgle rozrządu Wink



Oryginalnie połączenie rozrządu suwakowego z cięgnem było wykonane przegubowo, tylko nie rozumiem po co ? Rolling Eyes
W mojej wersji jest na sztywno i świetnie się sprawuje Cool
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
szdowk



Dołączył: 01 Kwi 2006
Posty: 204
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Sob Sty 16, 2010 4:55 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Hello

Dlatego, że koniec cięgła porusza się po łuku. Minimalnym, ale jednak po łuku. Bez tego przegubu albo cięgno się delikatnie wykrzywia maltretując dławnicę, albo ma takie luzy na końcu lub w dławnicy, że mu to nie przeszkadza. Ale to już inna historia.

_________________
Szymon D.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
zbeep



Dołączył: 08 Sty 2010
Posty: 13
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Czw Lip 12, 2012 11:26 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Smile

http://www.youtube.com/watch?v=hjl7Pma6E4U&feature=context-cha
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
szdowk



Dołączył: 01 Kwi 2006
Posty: 204
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Sob Sie 04, 2012 10:46 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Hello

Czy to drugi egzemplarz? Rolling Eyes

_________________
Szymon D.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
zbeep



Dołączył: 08 Sty 2010
Posty: 13
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Wto Sie 28, 2012 9:21 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

tak drugi Very Happy

jakoś udało mi się dostać znacznie bardziej starannie wykonany model przekrojowy który był dawcą tejże drugiej maszyny
Ponadto przemyślałem cały pomysł uszczelnienia cylindra i dopasowanie tłoka
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Wiewior1990



Dołączył: 08 Lut 2013
Posty: 1

PostWysłany: Czw Maj 30, 2013 1:40 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Pora trochę odświeżyć temat Smile
http://www.youtube.com/watch?v=5ZAFU_qaYrE&list=UUopFRpfoMNMzq7Bh5kAIPaA&index=2
Filmik przedstawiający moją najnowszą maszynkę, w chwili obecnej cylinder jest już obłożony drewnem.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
addiator



Dołączył: 23 Lut 2014
Posty: 8

PostWysłany: Sob Kwi 18, 2015 2:17 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Mam problem związany z tematem.

W moim przypadku zagadnienie jest odwrotne względem tego prezentowanego przez większość kolegów. Mianowicie zdobyłem niedawno cylinder maszyny parowej, prawdopodobnie z jakiegoś angielskiego modelu. Średnica tloka 1 1/2'', skok ponad 3''. Średnica zewnętrzna cylindra wynosi około 55mm. Na oko wydaję mi się, że dało by się to jakoś połączyć z ramą z modelu przekrojowego, dlatego bardzo poszukuję wymiarów tego modelu. Jaka jest średnica zewnętrzna/wewnętrzna cylindra w tym modelu? Skok tłoka, długość krzyżulca? Wał prawdopodobnie robił bym nowy, tak jak łożysko. Dlatego skok mógłbym wydłużyć, ale wciąż nie jestem pewien czy krzyżulec to "pomieści". Czy ktoś mógłby pomóc podając wymiary modelu przekrojowego?
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
szdowk



Dołączył: 01 Kwi 2006
Posty: 204
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Wto Kwi 21, 2015 7:54 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Hello

Wymiary przybliżone [mm]:

średnica cylindra: zew. 65 (kołnierz krzyżulca 63), wew. 53 (plastikowy tłok 49),
skok tłoka: 50,
dł. krzyżulca gabarytowo: 85, suwak: 28.
skok rozrządu: 14.

_________________
Szymon D.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
addiator



Dołączył: 23 Lut 2014
Posty: 8

PostWysłany: Sob Maj 23, 2015 1:28 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Bardzo dziękuję!
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
marsosno



Dołączył: 20 Paź 2015
Posty: 37
Skąd: okolice Koła

PostWysłany: Sro Paź 21, 2015 8:37 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

czy możesz załączy fotki?
_________________
Pozdrawiam
Marek
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Pastor



Dołączył: 03 Sie 2007
Posty: 111
Skąd: Ś-ca

PostWysłany: Pon Paź 30, 2017 10:51 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Odgrzeję kotleta Very Happy

Wczoraj poskładałem model bazujący na tego typu maszynie. Tyle że mój klekot to nie silnik parowy, tylko podciśnieniowy (flame eater, czy tam flame licker) bazujący na patencie Heńka Wooda z 1758 r.
Jako że konstrukcja uszczęśliwiła mnie na siłę prostowodem i krzyżulcem, pokusiłem się o zrobienie silniczka dwustronnego działania.
Na razie to surówka do dopracowania - mam problemy z oporami przesuwu tłoczyska przez uszczelnienie, ale ogólnie sprzęt rokuje pozytywnie Wink
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum technique.pl Strona Główna -> Budowa i eksploatacja (MP/SE) Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Na tym forum nie możesz dołączać plików
Możesz pobierać pliki z tego forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group